Dag 16: Oloron - Lourdes

25 mei 2019 - Lourdes, Frankrijk

Koffie en kiezen

Deze morgen samen met mijn Italiaanse kamergenoot en enkele Fransen ontbeten. Bij een zelf klaargemaakte koffietje kwamen de gesprekken los. Onder andere over de komende verkiezingen. Zij moeten alleen stemmen voor Europa. Niet verplicht. Zij denken dat de mensen die gaan stemmen tegen de partij van Macron zal zijn. In België zal het belangrijker zijn. Drie maal kiezen én op computer. Succes ermee iedereen. Kies voor de ‘beste’.

Fietstas

Op het moment dat ik klaar stond om te vertrekken begon het te regenen. En geen klein beetje. Zo erg dat mijn fietstas vol water zat. Gelukkig had ik dat voorzien door de inhoud in plastieken zakken te stoppen. Ben dan gestopt en heb de volledige tas ingepakt.

Route

Volgens de gids zou het een kleine vijftig kilometer zijn met niet veel hoogtemeters. Een makkie dus. Maar door de felle regen kon ik mijn navigatie niet gebruiken. Ben dus natuurlijk fout gereden! Gevolg meer afstand gemaakt met meer hoogtemeters. Heb dus heel wat hemelwater moeten trotseren en moeite moeten doen om een kaars te laten branden in Lourdes. Uiteindelijk was ik tegen drie uur gearriveerd.

Grot

Omdat ik mijn bed kon kiezen, heb ik gekozen voor eentje kortbij een verwarming. Om mijn spullen te drogen. Na een lekker warme douche ben ik naar de kathedraal getrokken. En heb daar wat rondgelopen ondertussen kijkend naar ceremonies van groepen uit India, Portugal en Kroatië.

Kaars

Zelf heb ik een kaars aangestoken voor familie, vrienden en kennissen. Bij deze.

Eten

Zo dadelijk gaan we gezamenlijk hier eten. Daarbij gaan de pelgrims zich één voor één voorstellen, dan weet ik ook wie ze zijn. We zijn met een vijftal. En de hospitalero is een Noord-Ierse. Op haar Frans staat zeer veel haar...

Groeten

1. Annie en Dominiek:
    25 mei 2019
    Dag Leander, dank voor het branden van de kaars. Laat ook maar een kaarsje branden, voor degenen die morgenmiddag bang afwachten naar de verkiezingsuitslag.