Dag 27: O Cebreiro - Portomarin

5 juni 2019 - Portomarin, Spanje

Boven op de berg

Dat ik logeerde boven op de top van een berg heb ik geweten. Koud! Gelukkig kon ik tegen de avond ergens gezellig en warm eten. Tegen een prijs waar je bij ons nog geen voorgerechtje hebt. En dat in gezelschap van een Japanner, een leeftijdsgenoot ook. Het was gezellig.

Het opstaan

De hele nacht heeft het geregend en zelfs licht gesneeuwd. De goesting om te vertrekken was niet groot. Ook al omdat ik geen dagdagelijkse grote afstanden meer moet maken. Ik begin Santiago te naderen. En het feit dat ik in Galicië ben zegt ook voldoende. Dit deel van Spanje is het natst.

Onderweg

Om het niet te fel nat te worden en koud krijgen had ik me goed voorzien van regenkleding en extra truien. En niet te vergeten mijn winterhandschoenen die ik gelukkig niet mee naar huis gestuurd heb ergens onderweg. Wel had ik nog niet ontbeten. Dacht dit onderweg te doen. Vergeet het! Natuurlijk in de eerste drie dorpen die ik passeerde, nada.

Samos

Gelukkig in Samos was er één tent open. Uiteraard stampvol. Maar eentje zou er nog wel bijkunnen. Wat heeft die crèmekoek en café con leche gesmaakt. Overigens doet de naam Samos me steeds denken aan ex-collega Evangelos K. die van het gelijknamig eiland in Griekenland afkomstig is en waar zijn ouders wonen. Hoe zou het met hem zijn?

Portomarin

Hier verblijf ik in een spiksplinter nieuwe Albergue. Was er op tijd. Verkleumd van de kou. Na een welgekome douche en dito dutje was het zonnetje terug. Een kleine wandeling en een menu de Peregrino deed ook bijzonder deugd. Eigenlijk ben ik eerder een bicigrino, pelgrim mèt de fiets.

Historie van dit dorp

In 1962 werd de rivier die hier stroomt ingedamd om een stuwmeer te vormen. Zo werd de oorspronkelijke gemeente Portomarín onder water gezet. Heel wat waardevolle historische gebouwen werden zorgvuldig afgebroken en werden boven op een berg steen voor steen weer opgetrokken. Het bekendste voorbeeld is de romaanse kerk San Nicolás waarvan elke steen genummerd werd. Op veel stenen kan het nummer nog afgelezen worden. Als het waterniveau van het stuwmeer laag staat, kunnen overblijfselen van oude gebouwen nog gezien worden.

Morgen weer meer. De voorlaatste etappe voor het einddoel, Plaza Orbradeiro in Santiago de Compostela.

AZV

Vandaag een mail gekregen van Michel H. noeste nijveraar en één van de stichters van AZV, Artsen Zonder Vakantie. Nu er een ander bewind komt kan er weer gepraat worden over het herstarten van het project Externe Fixatoren waarvoor ik indertijd logistieke en vrijwillige medewerker was in Congo en Benin. Bijzonder fijn nieuws!