Dag 5: Koksijde - Doornik

22 maart 2022 - Tournai, België

V.O.F.

Het logement in Koksijde was onberispelijk. Een fijne kamer, een goed bed en een prima gastvrouw. Die verdient een goede kwotering bij Vrienden Op de Fiets. Dank u, Nele VdD.

In Flanders Fields

De ganse voormiddag heb ik door de velden gefietst, waar soldaten dik honderd jaar geleden gestorven zijn voor onze vrijheid. Tussen de velden en de vele Memorials, kerkhoven, waar duizenden grafkruisen op staan. Wat ook opvallend was: nogal wat dorpjes eindigende op -Beke.
Zonnebeke, Zillebeke, Kruisbeke, Michelbeke.
Tot aan de Menenpoort. Waar een jonge gast, die een camionette aan het uitladen was, een foto van mij nam. Toen ik hem zei dat hij maar goed moest werken, om voor mijn pensioen te zorgen, antwoordde hij: dan zal ik wat harder werken. Waarop ik, niet nodig want daardoor zal mijn pensioen toch niet verhogen.

Futuroscope

Na mijn welgekomen middag koffietje, op een terras in de schaduw van de hallen in Ieper, waarin het museum - In Flanders Fields-  kwam ik via Menen in Moeskroen aan. Daar bezocht ik de jeugdvelden  van de Exelsior. Momenteel spelend in tweede klasse. Georges Leekens zijn trainerscarrière  begon hier.  Sinds die periode is er daar een Centre  de Formation, een jeugdopleiding. Met als bekendste spelers, de M’ Penza’s. Toentertijd als jeugdtrainer van de U-13 bij KRC Genk speelden we daar wel wat wedstrijden. En hadden we het er telkens moeilijk om te winnen. Deels natuurlijk ook door de lange busreis  ernaar toe.

Atletiek

Op de nabijgelegen looppiste zag ik een oudere vrouw die er nog erg sportief uitzag. Ik dacht die is gerief aan het bijeenhalen. Bleek het een oud Belgische kampioene te zijn, nu  66 jaar, van de zevenkamp. Ze werd vroeger getraind door trainer Robert Lespagnard. Tegenwoordig de coach van Nafi Thiam. De vrouw is nog altijd erg actief. Doet nog steeds metingen, weliswaar bij de senioren. En wint blijkbaar nog altijd. Haar naam: Joye Carine. Met zo’n naam!.

Doornik

Vandaag slaap ik in een jeugdherberg waar ik ooit al eens verbleven heb. Drie  jaren geleden op weg naar Compostela. Prima organisatie. Proper en net. Kreeg als welkom enkele profiterollekens, soesjes, in het Nederlands. Hadden ze over van een eerder feestje.
Ben net ook wat gaan eten in het centrum. Een tajine schotel. Best wel lekker.

Nu nog een goede nachtrust en morgen naar Charleroi.

Slaap wel.