Dag 5: Laboussière - Chartres

14 mei 2019 - Chartres, Frankrijk

Wijntje

Het begint een gewoonte te worden. Een lekker wijntje op het terras voor het slapengaan. Ditmaal in mijn eentje. Om eventjes te onthaasten. Het driegangenmenu was niet echt haute cuisine. Maar dat was niet nodig. Ben content met gewone kost. Trouwens honger was/is de beste saus.

De rit

Het was een pittige dagrit die ik eigenlijk niet had zien aankomen. Wie denkt dat als ge in een grote ronde boog rond Parijs rijdt het zo heuvelachtig is. Ik niet, in ieder geval. De drukte van Parijs wilde ik vermijden. Vandaar dit besluit. Rijden tussen auto’s is niet plezant en gevaarlijk. De route tot nu toe ging meestal over apart liggende fietspaden, zoals het fietsenknooppunt netwerk bij ons. En het moet gezegd: het Limburgse vind ik nog altijd het duidelijkst aangeven.

Borden: Tour

Langs de weg zag ik verschillende borden. Eerstens die van “Tour de l’Eure et Loir” die blijkbaar nog niet zo lang gereden is of nog moest gereden. De Ronde is volgens mij zeker te vergelijken met de Waals pijl of L-B-L. Evenveel nijdige hellingen van 7% en 9%. Zeker als ge plaatsborden ziet staan met La Louvière en Chimay erop. Ideaal om een selectie te maken onder echte wielrenners. Minder voor fietsende pelgrims.

Stickers: Genootschap

Ook een woord van dank aan de Haarlemse Compostelagenootschap die regelmatig de kenmerkende stickers met schelp opgehangen hebben. Met de naam St.Jacob erop. Wat telkens een geruststelling was dat ik op de goede weg zat. Hun route valt voor het grote deel samen met een Europese route 3 en de Trans’Oise een Franse fietsroute. Opvallend was ook dat hoe dichter bij Chartres hoe meer wegwijzers te zien waren. Fout rijden was moeilijk.

Slapen

Het plan was logeren in een Gîte in Saint Piat. Een twintigtal km voor Chartres om de drukte van de stad te vermijden. Maar viel dat tegen. Die Gîte bestond niet meer. Er zat niets anders op dan toch maar door te rijden naar Chartres. In de kathedraal zou men me wel verder kunnen helpen. Ook dat viel tegen. Na een viertal afwijzingen wegens geen plaats, besloot ik maar op hotel te gaan. Geen sinecure met de fiets. Gelukkig heb ik er eentje gevonden waar de fiets mee op de kamer mag. Met vlak er tegenover een Mc Donalds. De gelegenheid om nog eens ongezond te eten.

Morgen

Zo, nu uitzien waar ik morgen ga logeren. Want zo zoeken werkt toch wat stresserend.

Groeten

1. Nele:
    14 mei 2019
    Dat gaat daar vooruit!! Amai al voorbij Parijs!
  2. Annemie Leen:
    14 mei 2019
    Geweldig wat je bezig bent. Wij volgen jou.
  3. Jos vangeneugden:
    15 mei 2019
    Na je dagelijkse fietstocht nog zoeken naar eten en slapen : hebben hiervoor veel bewondering.
    Jos en Madeleine