Dag 6: Chartres - Vendôme

15 mei 2019 - Vendôme, Frankrijk

Fiets

Het was geweldig. De fiets mocht mee op de kamer. Een mooie en ruime pas gerenoveerde kamer vlak aan de inkomhal. Blijkbaar was dit ook nodig. Want ‘s nachts tegen drie uur hoorde ik van alle geluiden. Stonden er een vijftal mannen van vreemde origine te discuteren op straat. Vlak onder mijn raam. Dus fiets op de kamer was geen slecht idee. Ik moet zeggen, tot nu toe kon ik mijn fiets overal goed en overdekt stallen. Mijn kettingslot heb ik nog niet gebruikt.

Reservatie

Om niet dezelfde moeilijkheden om slaapgelegenheid te vinden, heb ik in de vooravond reeds rondgebeld. En ja, in Vendôme kon ik in de jeugdherberg terecht. De afstand er naar toe was redelijk.

Kastelen

Redelijke afstand hield in, een dikke 100 km. Raar, dat ge na een kleine week fietsen zo’ n afstand vlot aankunt. Uiteindelijk werden het er 106. De rit zelf was weer via binnenwegen. Soms D-wegen. Departementale wegen. Rustige wegen. Vooral weer mooie fietspaden en jaagpaden. Dit keer langs de Loir. (Geen schrijffout!) Met af en toe een kasteel. Het was niet zoals de kastelen van de LoirE. Deze waren minder mooi, met nog veel werk aan. Ook de omgeving errond was ook minder mooi. Blijkbaar een armere streek. Dat komt, denk ik, doordat er hier geen industrie is. Alleen landbouwgrond. Veel mais.

Wat onderweg me opviel op welke manier ze mais bewaren. Van ver leken het hoge muren. ( zie foto). Maar van dichtbij leken de muren mais te bevatten. Zoals ze bij ons scheidingen maken met stenen in een ijzeren geraamte. Enfin, nog nooit gezien.

Wetenschappers

Onderweg viel me ook op dat scholen hier meestal een naam hebben genoemd naar een wetenschapper, of politieker, zoals Einsteincollège, Lycèe Ampère. En ook Institute De Gaulle. Maar een stadion genoemd naar Lagrange (wiskundige) vond ik raar.

Jeugdherberg

Nu verblijf ik dus in een jeugdherberg. Niet zomaar eentje. Ééntje met zeker 100 kamers. Kamers met luxe. Dortoirs, dus met meerdere bedden, dikwijls stapelbedden. En speciaal voor pelgrims hebben ze een tweetal hutten. Van tent gemaakt. Op een houten staketsel. Echt origineel. Afwachten of het vannacht niet te fris gaat zijn. Momenteel schijnt de zon nog. Hopelijk ook voldoende om mijne was nog te drogen.

Groeten

1. Adinda DEROO:
    15 mei 2019
    Foto's?
  2. Marinus Kistemaker:
    16 mei 2019
    Léo Lagrange was staatsecretaris van sport voor de tweede wereldoorlog.
    Vandaar de naam voor een stadion.
    Bon voyage !