Dag 7: Vendôme - Tours

16 mei 2019 - Tours, Frankrijk

Auberge

De jeugdherberg was niet alleen een logeerplek voor individuelen. Gisteren meldde ik dat er zeker 100 bedden waren. Dat was inderdaad zo. Maar bij informatie bleek dit een oud schoolinternaat geweest te zijn. Tijdens het schooljaar gebruikt om scholen te huisvesten die op studiereis zijn. Zoals deze week. Een school van Epinal bleek een week een educatieve schoolreis te hebben naar o.a. De kastelen van de Loire. Chambord en Amboise. Deze morgen vertrokken ze naar Futuroscope, tegen Poitiers. Mijn plek voor morgen.

Tent

De nacht in de tent viel wel mee. Het was jaren geleden. Enkel wakker geworden van koude voeten. Heb al slapend een extra deken gepakt.  Voor sokken moest ik mijn reeds gepakte tassen volledig omgooien. Teveel gedoe.

Voormiddag

Na het ontbijt tussen een bende scholieren. Wat beklaag ik die leerkrachten! Geen sinecure. Toch kon het smaken van mijn eerste croissants niet verminderen. Lekker. Heb er tegelijk enkele meegenomen voor onderweg.

Ontmoeting 1

De eerste persoon die ik zag op de, voor de rest heel rustige, route was een jogster. Een Engelse ex loopster, triatlete, die vroeger wedstrijden liep en die nu hier woonde met haar man.  Een Fransman. Toch was ze nog altijd eentalig. Blijkbaar had ie veel geld. Ze woonde  in een kas(teel) van een huis. Regelmatig een tochtje was haar ontspanning en deed haar deugd.

Ontmoeting 2

Was een vriendelijk gepensioneerd koppel uit Zeeuws-Vlaanderen die omgekeerd reden. Dat wil zeggen, ze fietsten van de Middellandse zee naar huis. En zoals het Hollanders past, via campings.

Ontmoeting 3

Was Valerian. Een jonge pas, vorig jaar, afgestudeerde osteopaat. Hij woonde in de buurt van Parijs in een klein groen dorp. Had al wat interims gedaan. Hebben samen geluncht. Is onderweg naar Salamanca. Zijn vriendin die via Erasmus daar studeerde, opzoeken. Samen met haar zou hij dan verder rijden naar Faro, Portugal. Als afsluiter van haar studies daar. We hebben de laatste 25 km samen afgelegd. Omdat het in feite mijn rijdende rustdag was, toch nog 80 km gereden, kalmpjes aan. Waardoor ik dus tijd genoeg had hebben we samen Tours al wat bezocht. En een terrasje gedaan.

Morgen richting Poitiers.

1. Rene Eyckens:
    16 mei 2019
    moed erin houden Leander, het is niet ver meer …… (respect man!)
  2. Adinda DEROO:
    Mooie foto's!! Veel succes
  3. Agnes:
    16 mei 2019
    Met zo een bende scholieren.... dat moet je toch niet vreemd geweest zijn :-)
    Nog veel succes!
  4. Eddy Meurs:
    16 mei 2019
    Geniet ervan,nu het nog kan
  5. Louis D.:
    17 mei 2019
    Heel boeiend om via deze blog je avontuur te kunnen volgen: interessante teksten, leuke foto's ... 80 km fietsen ... tijdens een "rustdag" ... amai ... Veel succes!