Dag 4: Tugny le Pont - Laboussière en Thelle

13 mei 2019 - Laboissière-en-Thelle, Frankrijk

Wijnavondje

Gisteravond nog een uitvoerige babbel gehad met de hospitalero. Gezellig met een glaasje wijn. Op den duur begon ie te filosoferen. Maar dat was eerder het gevolg van teveel wijn, denk ik. Tijd om te gaan slapen voor mij. Wat me ook bijblijft is dat ik nu weet welk publiek de ‘Marché Puces’, de vlooienmarkten bij ons, en die ik vandaag op zondag wel een drietal heb gezien, frequenteert.

Baguette

Eindelijk, mijn eerste  baguette. Echt vers. Lekker. Gehaald in een afhaalpunt in het dorp. De buurt spreekt af wiens beurt het is voor deze week. Die haalt het brood op in stad. De anderen kunnen het daar oppikken. Ideaal voor de ouderen van het dorp. De toespijs mocht er ook zijn. Verschillende soorten paté en kaas. Duidelijk geen vegetariers. Heb me dan ook maar een pick-nique klaargemaakt. Dan hoef ik onderweg niet op zoek naar eten.

Oise

Vandaag ging de tocht door het departement Oise. Genoemd naar de rivier Oise. Niet zo ver vanaf en bijna parallel hiermee ie er het kanaal van St. Quentin. Aangelegd door Napoleon in 1810. Om de steenkool die in Noord Frankrijk werd ontgonnen te kunnen vervoeren. Staat ook in verbinding met de Schelde die zoals ge weet ontspringt in de buurt van Saint Quentin.

Noyon

Ben hier ook gepasseerd. De plek waar Calvin, ons beter bekend als Calvijn werd geboren. De reformist-protestante prediker. Bracht zijn leven niet hier door. Ontmoette er ook toeristen uit Zammel, die net uitleg kregen voor zijn  geboortehuis. Heb even mee geluisterd. In de kerk er vlakbij werd Karel de Grote tot koning gewijd in 768.

Ourscamp

De naam zegt het eigenlijk zelf. En inderdaad de cafébaas bevestigde het. De naam is afkomstig van een beer. De legende gaat als volgt: Eligius, voor ons Elooi, wilde als bisschop voor de christenen een kapel bouwen. Hierbij kreeg hij hulp van een jongetje met een os. Maar zoals de legende wil, kwam er een beer die de os doodde. Als straf moest hij het werk van de os overnemen. Vandaar BerenCamp.

Gilets Jaunes

Wat me onderweg ook opviel was dat er veel wagens waren die op het dashbord engel vestje hadden liggen. Blijkt dat dit een teken is dat men sympathiseerd met de Gilets Jaunes.

Avondeten

Zo, dit was het voor vandaag. Ik ga aan het avondeten beginnen. Driegangenmenu. Ziet er goed en lekker uit. Bonne appetit et à demain.