Dag 10: Holten - Emmerich am Rhein

31 augustus 2022 - Emmerik, Duitsland

Van Overijssel naar Gelderland

Op het normale uur vertrokken, nadat ik eerst de konijnen, gekweekt door de slechtziende Soraya, moest keuren. Doet ze samen met haar vader. Die controleert vooral de kleurencombinatie en zij hun lichaamsbouw. Mensen en hun hobby zeker! De temperatuur was aan de frisse kant, eufemistisch gezegd. Zeg maar koud. Zeker in de bossen waar de ochtendzon niet door de bomen geraakte. En daarbij waren het smalle zandpaadjes. Resultaat: veel afstappen bij tegenliggers. En ook stof vreten. Mijn fiets ziet er niet uit. Ikzelf had in de vooravond genoeg aan een douche. Fiets moet wachten.

Achterhoek

Is een regio die op eigen benen wil staan. Heeft ook veel te bieden aan vakantiegangers, vooral rust en onthaasting. Ze hebben een eigen vlag sinds 2018, ondanks dat ze geen officiële regio zijn en dus ook geen vlag kunnen hebben. Doetinchem is de voornaamste stad en de Graafschap het vlaggeschip. Speelt in de ere-divisie voetbal.

Duitsland

Eens voorbij de Achterhoek heb ik het Pieterpad verlaten. Die loopt langs Millingen aan de Rijn. In feite om twee redenen moeten verlaten. Eerstens, omdat het veerpont over de Rijn niet vaart door de te lage waterstand. Tweedens, omdat ik ook geen slaapgelegenheid vond in Millingen.

Emmerich am Rhein

Zo ben ik uiteindelijk in Emmerich am Rhein terecht gekomen. Even verderop. Een 20 km. Net over de grens. Die overigens enkel een kabbelend beekje is. Mijn logement is prachtig. Met zicht op de Rijn. Op de Rheinpromenade in mooi Duits. Een schot in de roos. Het is in de eerste plaats een slaapplek voor pelgrims op weg naar SdC. Maar door het geringe aantal pelgrims heeft, de vriendelijke, Johannes zijn cliënteel uitgebreid tot Pieterpad pelgrims. Vandaag ben ik de gelukkige. En heb ik de beschikking over een volledig ingerichte studio met zicht op de Rijn. Nu kan het water wel laag staan, maar om de vijf minuten passeert hier een geladen boot.

Slot

Eigenlijk had ik vandaag een mindere dag. Precies lood in de benen. Op het einde kwam daar nog de drukte van het verkeer bij. Verkeer, dat ik gedurende tien dagen bijna niet heb gekend. Enfin, we hopen voor morgen op beterschap. Aan mijn rustplek zal het niet liggen.

Groeten

Tot morgen

Op naar Tegelen, bij Venlo

PS

Voor iedereen die morgen weer naar school moet gaan, kinderen, leraren, een fijne toffe start. Ik ga aan jullie denken. 😏

1. Hub:
    31 augustus 2022
    Laat het lood maar achter je en geef er morgen maar een lap op. Maar langzaam maar zeker gaat ook. Niks forceren, het komt wel op zijn pootjes terecht.