Dag 9: Dalen - Holten

30 augustus 2022 - Holten, Nederland

Duitsers

Bij de Kozakken B&B was ik niet alleen aan het ontbijt. Had gezelschap van een Duits koppel, waren op wandel vakantie. Waren uit de buurt. Duitsland is niet zo ver hiervandaan. Toch was ik redelijk vroeg op pad. Of zoals mijn tafelgenoten zeiden: ’’Die Morgendammerung hat Gold om Maul’’.

Sien

Terwijl ik rustig mijn de kilometers afhaspelde onderwijl de omgeving in me op te nemen en luisterend naar rustige muziek van Ryan Adams, kwam er iemand naast me rijden. Het was Sien uit Hardenberg. Uiteraard zag ze dat ik Belg was. Aan mijn trui met Belgische vlag. Ze stelde allerhande vragen: hoe, wat, waar en wanneer ik fietste. Zelf bleek ze ook een fervente fietster te zijn. Toch had ze het Pieterpad ook al eens afgestapt. Zo wisselden we enkele wetenswaardigheden uit totdat ze links afsloeg. Moest in de stad zijn om te winkelen. Sportief. Bedankt voor de babbel.

Rensters

Enkele dorpen verder werd ik op een smal fietspad ingehaald door een groep fietsters. Zeer attente rensters. De eerste zei, terwijl ze passeerde: mooie trui! De laatste verwittigde dat ze de rij sloot. Even later zag ik ze allemaal achter een tas koffie op een terras. Daar kreeg ik dé aanmoedigingen van mijn rondrit. Ik natuurlijk trots. Hmm...

Oostzee

Ik kan moeilijk alles vertellen over wie en wat voor mensen ik tegenkom. Maar één stel was de moeite om te vertellen. Terwijl ik aan een reuze wafel met veel en lekkere aardbeien zat, stopt er een koppel dat er best vermoeid uitzag. Waren al acht weken onderweg. Op de terugreis van de Oostzee in Denemarken. En dat met een tent! Ge moet het maar doen. En jong waren ze niet.

Oekraïeners

Ze zijn alomtegenwoordig heden ten dage. In Holten is er een Canadees kerkhof. Daar worden de mensen gelokt naar een tentoonstelling met de slogan: ’’ ZIJ’’ vochten toen voor ’’ONZE’’ vrijheid. Waarmee ze willen zeggen dat in WO 2, enkele Oekraïeners gesneuveld zijn voor onze vrijheid. Oekraïeners die rond de eeuwwisseling naar Canada gelokt waren, om daar, op gratis land, hun levensstandaard te verbeteren. En als geëmigreerde (Canadees) burger mee moesten vechten in de oorlog.

Slaapplek

Zoals misschien reeds vermeld logeer ik in Holten, in de buurt van Enschede. Bij een jong stel. Ouders van een 8 weken oude Suus. Opmerkelijk is wel dat de mama slechtziende is. En toch alleen voor de kleine zorgde. Haar man is alle dagen werken tot 18u.

Groeten

Tot morgen

Op naar Emmerich am Rhein ( in Duitsland)