Dag 12: Mechelen - Peer ( toch 98 km)

30 april 2024 - Peer, België

Torfs Rik

Mechelen. Vandaag laatste rit, huiswaarts. Jammer één dag te vroeg. Want Rik Torfs kwam vanavond er een lezing geven. Was er graag bijgeweest.
Hoor hem graag spreken. Zo’n erudiete man, met altijd een mening. Genre Etienne Vermeersch.
Enige (weliswaar kleine) troost. Mijn fiets mocht staan op zijn reeds gereserveerde parkingplek.

Pelgrim

Het zou een gewoon dagje fietsen worden, zonder ontmoetingen. Doch het draaide anders uit.
Eerst kwam ik een pelgrim tegen, die dezelfde richting stapte. Zag het aan de typische schelp op zijn rugzak. Weg van Santiago. Bleek dat hij het had gehad met het slechte weer diep in Frankrijk. Hij keerde om. Was ondertussen wel aan een maand aan het stappen.
Straks overnacht hij op de abdij van Averbode. Dan nog enkele dagen om thuis aan te komen, in Etten-Leur.
Onder toezicht van Ernest Claes met de witte van Zichem in de nek, praatten we wat bij op een bankje.

Begijnendijk

Rond de klok van 11 passeerde ik dit kleine dorpje. Woonplaats van Josée en Eddy. Schoonzus. Kon en zou binnenspringen. Gelukkige was Josée thuis. De koffie smaakte. Jammer genoeg was Eddy de hort op.

AzV

Toen ik Molenstede naderde wilde ik van de gelegenheid gebruik maken om het graf van René Peeters te bezoeken.
Een vriend waar ik meerdere keren op missie geweest ben in Congo en Benin. Beiden als vrijwilliger van Artsen Zonder Vakantie.

Bult

De rit was niet volledig vlak vandaag. In “Engs-bergen” was er toch wel een berg(ske) die niet voor enge gedachten zorgde, zoals de naam aangaf. Toch 9%.
Niet onoverkomelijk na 10 dagen ’stage’.

Slot

Zo is er een einde gekomen aan deze, al bij al, fijne tocht. Ondanks de koude in het begin. De regen daarna. Maar toch zonnig geëindigd.
De verwelkoming deed ook veel deugd.
Bedankt, vrouwke.
Blij dat ik terug ben. En dat zonder ongelukken.
Moe maar voldaan, zoals ze zeggen.

Op naar een volgend project.

Voor nu, slaapwel
En tot…

1. Christel:
    30 april 2024
    Fijn om je reisverslag elke dag te lezen!
  2. Jaak Kerckhofs:
    30 april 2024
    Wat heb ik weer elke dag opnieuw genoten van je mooie verhalen, Leander. Weer een prachtige reis achter de rug! Je hebt me echt goesting gegeven om ook opnieuw op mijn reisfiets te springen en een langere tocht te maken. Blijven fietsen en schrijven Leander!
  3. Bram:
    1 mei 2024
    Je reisverslagen lezen was weer heel ontspannend en doet me zin krijgen om zelf weer eens op avontuur te gaan!
  4. Linda vangeneugden:
    1 mei 2024
    Knap gedaan
    En waar gaat de volgende reis naartoe
    Grts linda
  5. Luk Knevels:
    2 mei 2024
    Leuk reisverslag als ik in de buurt ben spring ik es binnen.

Jouw reactie