Dag 1: Peer - Namen

19 april 2024 - Namen, België

Nat

Het was geen verassing dat het regende. Bijgevolg regenkleding aan. Met beschermstukken voor de schoenen. Advies van de wederhelft.
Bedankt hiervoor vrouwke! Geen natte voeten gehad. De rest daarentegen…
Niet dat het constant regende. De momenten dat het droog was waren er ook. Dan voelde ik me een rijdende wasdraad.

Elk nadeel hep zijn voordeel (cf. Cruyf J.)

Bij warme temperaturen bij ons  komt de wind meestal uit het Zuiden.
Bij koud en kil weer komt ie meestal uit het Noorden.
En juist ja, ik fiets zuidwaarts.

Paden

De route ging vandaag uitsluitend over snelwegen. T.t.z. Fietssnelwegen.
Eerst de F74, Fietssnelweg en knooppunten in Limburg.
Vanaf Landen, de RAVel ( Reseaux Autonome de Voie Lentes) en Lignes.
Voordeel: geen auto’s.
Nadeel: veel fietsers. Maar vandaag er geen enkele (!) ontmoet.

Hostel

In mijn verblijf is er wel nog één fietser. En niet zomaar ene. Een Hollander uit Weert. Die fiets naar, hou je vast, naar Istanbul. Heeft wel al andere ferme fietstochten gemaakt. Tijdens het avondeten hingen we aan zijn lippen. Kon ook goed vertellen.
Ik zeg we. Want er kwam bij ons een Nijmeegse zitten die te voet onderweg is naar Santiago de Compostela.

Citadel

Bijna aangekomen op de bestemming kon ik er niet aan weerstaan. Me zelf nog eens testen om te zien of ik na 100 km nog capabel ben om die te beklimmen.
En ja hoor. Het ging redelijk. Natuurlijk niet  lijk de wielerkampioenen, tenminste als hun sleutelbeenderen nog heel zijn! Respect aan die heren, voor hun kunde.