Dag 11: Emmerich am Rhein - Tegelen

1 september 2022 - Venlo, Nederland

School

Na een goede nachtrust in de ’’Casa de la Abuelita’’, betekent oma’s huis in het Mexicaans. Die woonde daar.

Mijn eerste gedachten, deze morgen, gingen naar mijn kleinzonen en -dochter die weer naar school moesten. Met goede moed, hoop ik. Alhoewel ik ben er zeker van dat ze het goed gaan doen.

Rijn

Mijn uittocht was niet rimpelloos. De GPS deed moeilijk. Duurde even vooraleer ik de reden gevonden had. De Rijn had ik ver achter mij gelaten. Onderwijl had ik de grens gepasseerd zonder het te weten. Één Europa zeker? Toch zijn er veel Nederlanders die gaan tanken in Duitsland. Het is daar goedkoper. Nog beter dan bij ons.

Maas

Van de ene rivier naar de andere. Het duurde een tijdje om het Pieterpad terug te vinden. Ondertussen was ik ongewild de Maasroute aan het volgen. Iets wat de fietsers die ik ontmoette en sprak, ook deden. Die route zorgde er ook voor dat de Maas een drietal keer via pont werd overgestoken. Dat ging telkens vlot. Ter info: de Maasroute loopt van Rotterdam tot Langres in Frankrijk.

Fietsers

Zoals gezegd heb ik vandaag een veelvoud van fietsers gezien en gesproken. Op een terras of op een bankje in het bos. De meesten kenden Peer via de meubelboulevard. Eentje was uit Maastricht en had een vaste rit naar Peer en terug. 100 km zei hij.

Tienray

Nadat ik weer op het juiste pad zat, kwam ik in klein Lourdes. Zo noemde zich het dorpje Tienray. En dat sinds 1877. In de, ruime, kerk hadden inwoners een kopie van de echte grot van Lourdes gemaakt. Nu, het was nog geen Scherpenheuvel. Geen stalletjes errond. Wel een gezellige drukte op de goed gevulde terrassen. De koffie was overigens lekker.

Venlo

Ligt vlak aan de Maas. Het ijzeren beeld van de Vreedzame krijger valt onmiddellijk op. Hij houdt precies de wind tegen. Even verderop ligt het centrum. Waar naar hartelust kan en werd geshopt. Zo snel als mogelijk heb ik me uit die drukte gewurmd.

Hanneke en Wim

Een fervent fietsend koppel dat een hele verdieping ter beschikking stelt voor mensen die, zoals ik, onderweg zijn. Er is zelfs een zwembad. Belangrijker, het bed ligt heerlijk. Zodat ik morgen met frisse moed, de laatste rit kan rijden. Naar Peer.

Groeten

Ik kom eraan morgen

Op naar Peer

1. Rene Eyckens:
    2 september 2022
    Fijne laatste fietsdag Leander! Het was mooi je elke dag te volgen. Trouwens weer een hele prestatie van jou. Hals und beinbruch zeggen de Duitsers, hou het veilig!!