Dag 3: Maubeuge - Saint Quentin

21 april 2024 - Saint-Quentin, Frankrijk

Lunch

Deze morgen was het rustig in de ontbijtruimte. Drie gasten waaronder ik. Is het omdat het nog geen zomerseizoen is en de weersomstandigheden niet uitnodigen om eruit te trekken. ( Natuurlijk zijn er uitzonderingen).
In ieder geval het personeel was zeer vriendelijk. En gul. Ik mocht een lunchpakket meenemen, om de dag door te komen. Gratis! Waarvoor dank, Campanile.

Papiertje

Dat het gisteravond veel rustiger was de reden dat ik mijn meegebrachte spullen eens grondig bekeek. Wat is absoluut nodig en wat zou ik terug kunnen sturen, wegens zeker overbodig en dood gewicht.
Vond ik toevallig een briefje. Vond dat al raar. Tot dat ik het las.
Van vrouwlief! Ze wenste me niet teveel nattigheid en veel succes. Ook stond erin dat ze me nog altijd graag zag. Hoe attent! Maar ik zie ze ook nog graag.

Voormiddag

Dat de maand April zijn grillen heeft is duidelijk gebleken vandaag. Een flauw zonnetje bij de start, maar toch wat frisjes. Dat vonden de VVT’ers ook, die ik sprak bij vertrek. VTT, staat voor vélo tout terrain, mountbikers zoals we zeggen bij ons.
Het landschap was, op zijn zwakst gezegd, glooiend. Spaans vlak, in wielrennerstaal.
Later kwam er regen en zelfs hagel. Dus stoppen en regenpak aangedaan. Pas ver in de namiddag uitgegaan.

RDC

Tegen vijf uur kwam ik op mijn bestemming. Zat er een Afrikaan aan de balie van het hotel. Een vrolijk type. Terwijl hij alles registreerde, stelde hij van alle vragen. Hij eindigde zijn vragenronde of ik kon raden van welk land hij was.
Toevallig vond ik dat hij wat Congolees uitzag. Bleek dat juist te zijn. Hij heeft zelfs gestudeerd aan de Belgische school, Prins van Luik, in Kinshasa. Had niet de juiste papieren om in België te wonen. Dus werd het Frankrijk. Matonge in Brussel bezocht ie regelmatig om zijn Lingala wat te oefenen.

Treinwagon

De enige eetgelegenheid in de buurt was een grill restaurant ingericht in een treinwagon. Volgens het Colmaar principe. Lekkere eendenborst gegeten.

Morgen wat minder kilometers. Zeker na drie dagen van meer dan 110 km daags.
Zo kom in fris aan in Parijs.
Het zal daar iets drukker zijn dan op de Véleroute des Voies vertes.

Voor nu, slaapwel.

1. Nele:
    21 april 2024
    Dat is fijn dat briefje van mama ❤️
    Weer veel interessante mensen ontmoet precies. Ben jaloers! Veel succes nog papa!

Jouw reactie