Dag 4: Saint Quentin - Compiègne

22 april 2024 - Compiègne, Frankrijk

Spartaans

Het was wat anders deze morgen. Het ontbijt was vergeleken met gisteren eerder Spartaans. Droog brood, wat wel te eten was na toasten. Gelukkig ook choco, naast wat confituurtjes in plastic verpakking. Met fruitsalade. Dat was het.
Enfin, het kan niet elke dag top zijn. En een goei tas koffie zou ik ergens onderweg wel vinden.

Foute oever

Dat Saint Quentin op een hoger plateau ligt was goed voelbaar. De eerste tientallen kilometers gingen in dalende lijn. Later werd het vlak. Meestal langs kanalen gefietst. Met voortdurend wisselen van oever. Tot één keer. Reed ik fout! Waarop een attente man me toeriep dat ik moest omkeren. Bij de babbel om hem te bedanken, vertelde hij dat hij ook Belgische roots had. Uit Renaix. Ronse dus.

Noyon

Om de koffie die deze morgen niet zo smaakte te verdringen zou ik hier zoeken. Inderdaad zoeken, want zo voor de hand liggend is dat niet in deze streek.
Toch is het me gelukt. Het was de omweg waard.
Passeerde daarbij het geboortehuis van Johannes Calvijn. Protestant.

Friese

Terwijl aan het genieten was van het bos van Compiègne ontmoete ik een Hollandse, Friese meid. Die het precies koud had. Bleek dat die onderweg was naar Compostela, met tent. De laatste week had ze ontzettend afgezien. Regen, wind, koude. Het zal wel.
Voor vandaag had ze nog geen plek.

Compiègne

Bekend van:
- Samenvloeiing Oise en Aisne, twee rivieren
- Uitgestrekt Forêt, bos
- Jeanne d’Arc die hier gevangen werd genomen, vooraleer ze op de brandstapel belande.
- Wapenstilstand werd ondertekend, in een treinwagon, op 1 november 1918

En nu op pad naar Parijs