Dag 5: Compiègne - Parijs

23 april 2024 - Saint-Germain-en-Laye, Frankrijk

De start

Na een goed ontbijtje. Weer de baan op. Op tijd op pad. Want ben toch een beetje nerveus om Parijs binnen te fietsen. Zeker na enkele dagen vertoefd te hebben op de boerenbuiten, met alle rust vandien. Misschien iets te, want het duurde toch wel effe vooraleer ik op het juiste pad zat. En gevonden ging het vooruit.

Kastelen van huizen

Volgens Google Maps is de afstand van Compiègne tot Parijs 92 km. Wel ik kwam uit op 136 km. De verklaring volgt later.
Wel heb ik mooie landelijke dorpjes doorkruist. Met statige gebouwen, die gebouwd werden door vroegere koningen. Aanwezigheid van golfterreinen. Ook de clerus heeft er abdijen en kloosters die heden ten dage, niet meer te betalen zijn.

Goele

Door van de route af te wijken, een gevolg van een zeer slecht pad, moest ik omrijden. Liefst 25 km. Op die manier passeerde ik Dammartin en Goele. In feite en Goële. De naam alleen al was de omweg waard. Nietwaar dochterlief Goele?

Charles de Gaulle luchthaven

Dat in de buurt van een vliegveld zat was ook duidelijk door vliegtuigen die om de minuut boven mijn hoofd vlogen. Zo laag dat ik zelfs de naam van de maatschappij van het vliegtuig kon lezen.

Voie verte

Zo noemen de, groene, fietspaden die me leiden tot het hartje, de Notre Dame, van Parijs. Meestal door het groen langs kanalen. Zonder druk verkeer. Zeer aangenaam fietsen. En tegelijkertijd zie je zo ook een niet fraai beeld van clochards die onder bruggen hier onderkomen hebben. Iets verderop staan dan moderne, nieuwe flatgebouwen. Zo ondermeer ook een atletendorp voor de deelnemers aan de komende Olympische spelen.

Afrika

Terwijl ik het centrum naderde had ik de indruk dat ik in Afrika aan het fietsen was. Dir kwam niet alleen door de warme, aangename temperatuur. Het moet gezegd. Een deel hiervan was wel aan het bijdragen voor de Franse economie.

Gepasseerd

- Notre Dame
- Pont Neuf
- De Hallen
- Het Louvre
- De Tuileries
- De Eiffeltoren
- Trocadero

En veel laveren op de fietspaden. Soms waren die schitterend. Soms triest. Ook de rode lichten zijn er een pest. Echt fietsvriendelijk is het toch niet. In de rand betert het wat.
Toch was ik pas tegen 18 u ter plekke. Koen stond te wachten. Was zelf ook nog bezig op zijn school tot 18 u. Kwam goed uit.

Ook in Frankrijk maken leerkrachten wel overuren!

Eten stond in de frigo.
Koen bedankt voor de warme ontvangst.

Meer Parijs morgen.

Voor nu slaapwel

1. Goele:
    27 april 2024
    Straf, Goele tegenkomen bij Parijs! 👌🏻 Hoewel het niet de plezantste rit was, moet het toch fijn zijn om Parijs zo te zien. Olympische vlam ook gespot?

Jouw reactie