Dag 7: Saint Germain en Laye

25 april 2024 - Saint-Germain-en-Laye, Frankrijk

Butte Montmartre

De Moulin Rouge, hèt paleis van de dans en de vrouw, ligt aan de voet van Montmartre. Terwijl we aan het ontbijten waren hoorden we dat drie wieken van de molen afgebroken waren. Dus ik heb gisteren  in de vooravond één van de laatste foto’s gemaakt van een intacte molen. Straf!
Nu, de Can Can kunnen ze alsnog blijven dansen.

Mary le Roi

Dit dorpje zijn we in de vroege morgen gaan bezoeken. Korte trip met de plaatselijke trein. Om mijn knieën wat te sparen. Het staptempo van mijn schoonzoon, is niet meer het mijne. Zeker ook dat het nogal heuvelachtig is hier.
Het was een mooi plekje. Mooie straatjes, een prachtig park en huizen met balkons van ijzeren smeedwerk.
De rest van de voormiddag heb ik besteed aan het nakijken van mijn fiets. Remmen bijstellen, ketting wat smeren. Want vanaf morgen ben ik weer op pad. Via ( een deel) van de Vlaamse Ardennen keer ik huiswaarts.

Lycée International

Iets na de middag kreeg ik een rondleiding van deze internationale school. Oorspronkelijk opgericht door de VS. In het huidig kasteel Henneman. Nu uitgegroeid tot een school met 19 verschillende nationaliteiten. Na een studentenmaaltijd, samen met de docenten van de nederlandstalige afdeling,  zijn we met de bus ook de buurt gaan verkennen.

Château Royal

In dit kasteel hebben we het archeologisch museum bezocht. In feite een speeltuin voor Koen. Hij voelde zich in zijn nopjes hier.
Het bijhorende terras gaf een heel prachtig uitzicht op Parijs. La Défence en de Eiffeltoren waren duidelijk zichtbaar. Een foto waard. Die heb ik dan ook genomen.

Béarnaise

In een resterend deel van het oude kasteel, waar koning Lodewijk XIV geboren is, is nu een restaurant met Michelin sterren gevestigd. Het is hier dat de bearnaise saus voor het eerst geserveerd werd samen met gepofte aardappelen, tijdens de opening in 1836.

Met dank aan Koen, voor de gastvrijheid.
Heb Parijs op een andere leren bekijken.
Waarvoor dank.

Morgen terug op de fiets, richting Compiègne.

Voor nu slaapwel.

1. Goele:
    27 april 2024
    Mooie foto’s! Parijs, maar dan anders…

Jouw reactie