Dag 8: Glimmen - Dalen

29 augustus 2022 - Dalen, Nederland

Aangegrepen

Bij het ontbijt een beklijvend gesprek gehad met de hospita. Ondanks alle tegenslagen die ze heeft gehad zó positief in het leven staan. Pet af. Dat was ook de reden dat ze pelgrims, wat ik wel voor een stuk ben, onderdak biedt.

En dat goede gevoel gaf ze mij ook toen ze zei dat het plezier en de goesting om verder te rijden zo van mijn gezicht kon aflezen. Die woorden deden mij ook deugd.

Onderweg

Het Pieterpad is alleszins druk bereden. En ook de sfeer is gemoedelijker dan de Kustroute. Er wordt echt gegroet bij een ontmoeting. Bij de rustplekken worden fruit en drank uitgewisseld of geruild. Kreeg zelfs eigen gekweekte tomaatjes mee voor onderweg. En maar goed. Eens aangekomen bleek het café, het restaurant en de supermarkt gesloten. Maandag!

Waarheid of niet?

Ergens onderweg zocht ik naar wat eten. Supermarkt of iets dergelijks. Vroeg het aan een vrouw die aan het wandelen was met haar hond. Ze wist er eentje. Maar kon het niet uitleggen. Ze begon te lachen. Ge ziet toch wel dat ik een vrouw ben, en die hebben geen oriëntatievermogen wist ze te zeggen. Ze moest er zelf om lachen. Ik op dat moment iets minder. Had honger.. Dan maar aan mijn rantsoen reepjes gegaan.

Drentse bossen

Oorspronkelijk is het gebied waar ik doorreed onvruchtbare zandgrond. Waarop wel wat heide stond. Koning Willem 1, de tweede koning na Napoleon, liet er bomen planten. Wat nu het Drentse bos is geworden. Hectaren groot. Waar ge zonder navigatie makkelijk in kan verdwalen, tenzij ge van de streek zijt natuurlijk.

Kozakkenhoeve

Dit is de B&B waar ik overnacht. Het is een hoeve met geschiedenis. Indertijd waren de Nederlanders de Franse onderdukking beu. Ze kwamen in opstand. Daarbij werden ze gesteund door kozakken. Dat waren onafhankelijken  die hun militaire vaardigheden aanboden om de Fransen te bekampen. Tegenwoordig noemt men die huurlingen.

Er vielen echter doden bij de kozakken. Maar omdat die niet katholiek waren mochten ze niet begraven worden op het kerkhof aan de kerk. Zoals de eigen mensen. Dus heeft men ze begraven op het erf van de huidige Kozakkenhoeve. Vandaar.

Groeten

Tot morgen

Op weg naar Holten (bij Enschede)