Dag 8: Saint Germain en Laye - Compiègne

26 april 2024 - Compiègne, Frankrijk

Kledij

Van een gekke en heftige ochtenddrukte heb ik niet zoveel last gehad. Door te rijden op minder drukke straten en paden. Toch had ik het erger verwacht. Misschien zat het stralende zonnetje er voor iets tussen. Het was inderdaad echt zonnig. Dus mooi fietsweer. Zo fel dat de vier lagen regel voor de kledij kon vervangen door de drie lagen regel.

Drie delen

De rit van vandaag kan samengevat worden als volgt:
- Eerst uit de grootstad Parijs raken
- Fietsen door de bossen
- En verrassend veel beklimmingen

Parijs

Om aan de lijve te ondervinden hoe groot Parijs wel is moet ge er eens proberen uit te rijden. Ge hebt zeker 70 km nodig. Enkele uren mee bezig.

K.O.M.

Onverwacht veel beklimmingen. En niet allemaal hebben ze een naam. De bekendste werden door de navigatie aangegeven hoeveel procent, en hoe lang ze waren. Ze schommelden allen rond de vijf minuten. Toch heb ik me niet laten verleiden om een KOM, King Of The Mountain, na te streven.  Strava-kenners weten wat dat betekent.

De Bosrijke omgeving

Ook hier heuvels. En (soms losse) zandpaden.
Het ene nationale park na het andere. Enorm uitgestrekt. Doet denken aan het Zoniënwoud in Brussel. Deze zijn ook zo groot en aangelegd door de vroegere koningen. De Napoleons en Lodewijken wilden bossen om te kunnen jagen. De veertiende Lodewijk heeft er zelfs naast een kasteel ook paardenstallen en een renbaan voor paarden aangelegd. En aan de parking te zien zijn er tegenwoordig nog altijd veel mensen dan supporter van.
Het plaatsje van dit alles noemt Chantilly. Slagroom in het Nederlands. Kon niet nalaten om er een wafel met slagroom te eten. Goed om de verloren calorieën wat aan te vullen.

Compiègne

Plek waar ik vorige week al gelogeerd heb.
Nu in een budget hotel. Ze hebben na een renovatie zelfs kamers waar ge uw fiets mee moogt nemen. Fijn en geruststellend.
Dit is ook de plek waar Parijs- Roubaix is gestart. MVDP heeft die gewonnen.

Viola, weeral een gevulde dag. 108 km.

Wel niet (te)veel mensen kunnen spreken. Jammer, maar in een bos kom je niet zoveel mensen tegen. En degenen die je ontmoet zijn meestal niet spraakzaam tegen een vreemde.

Voor nu, slaapwel.
Morgen naar Cambrai.