Dag7: Oosternijkerk - Glimmen

28 augustus 2022 - Tynaarlo, Nederland

Ernaast

Het eerste deel na het ontbijt, was volgens mijn navigatie, weer over de dijk rijden. En dat kilometers lang. Gelukkig ligt er meestal ernaast ook een weg. Enigszins beschut tegen wind. En je komt af en toe wel eens een boerderij tegen. Als het toch over de dijk moest viel het op dat de vele schapen nog allemaal lagen te pitten. Het zal nog te vroeg zijn geweest om gras te eten. Nog opvallend zijn de vele veeroosters. Omheiningen zijn er weinig.

Prince

Om de saaie en lange dijkstroken een beetje aangenamer te maken luisterde ik naar Purple rain, van Prince. Een live versie van zeker 15 minuten. En dat op repeat gezet. Hoe langer hoe meer ik het hoorde, hoe meer ik overtuigd was dat dit optreden niet gekomen is na het eten van oliebollen.

Schiermonnikoog

De laatste dijk die ik tegenkwam was die het Lauwersmeer afsluit van de Waddenzee. Hier is ook het vertrekpunt van het veer naar het vijfde eiland gerekend van het Westen. Het is Fries. Het dorp heeft dezelfde naam. Schiermonnikoog. Heeft 932 inwoners. Auto’s mogen er niet komen. Moeten achterblijven op de dijk.

Einde voor begin

Na de laatste dijk kwamen er enkele dorpen met echt toepasselijke namen. Zo was er het dorp Kleine huisjes genaamd met inderdaad kleine….

Uiteindelijk kwam ik, op de middag, aan in Pieterburen. Een plek waar de waddetochten  vertrekken, waar ook regelmatig zeehonden aanspoelen. Maar voor mij was dit het einde van de kustweg, of de LF1-route, begonnen in Zeeland. En het begin van de Pieterpad route. Met als eindpunt de Pietersberg in de buurt van Maastricht. Omdat het middag was heb ik er ook een broodje gerookte zalm gegeten. Niet slecht!

Groningen

Het was te zien dat het zondag was in de stad. Veel ambiance, kanovaarders en blaaskapellen die speelden. Ook veel fietsers op het pelgrimspad. Het waren weer aangename gesprekken aan de eet- en drankstandjes langs de route.

Glimmen

Vanavond logeer ik in Glimmen, iets onder Groningen. Fijne accommodatie alweer. Alleen het internet mocht wat beter zijn. Toch hoop ik dit verslag vandaag nog door te sturen.

Groeten

Tot morgen

Op naar de Kozakkenhoeve in Dalen.