Dromen worden plannen die realiteit worden.

5 mei 2019 - Peer, België

Waarom

Waarom ik doe? Deze vraag komt regelmatig terug. Ik ga proberen er een verklaring te geven. Eerstens is fietsen iets wat ik altijd graag deed. En nadat ik, in de nadagen van mijn lesgeven, met het Sint-Ursula Instituut heb mee gereden naar Alpe d’Huez heb ik echt de smaak te pakken gekregen. Dat was een toffe kennismaking met het dagenlang fietsen naar een doel. En dat doel bereiken geeft een ongelooflijk goed gevoel. Ook als ge uzelf ondertussen enkele keren tegenkomt. En uitstellen is niet aan de orde. Nu ben ik nog fit. Nu kan ik het nog. Tweedens naar bedevaartplaatsen gaan is een familietrek. Zo zijn ondermeer mijn ouders zaliger onder hun tweetjes meer dan 50 keer in Lourdes geweest. Het was hun enige vakantie/uitstap die ze maakten. Mijn pa als mijnwerker-brancardier en mijn ma als helpster om gehandicapten voort te duwen in rolwagentjes. Spiritueel is het ook belangrijk. Alleen onderweg zijn geeft uzelf ook de kans om te mijmeren over het leven. Nadenken over het leven. Stilstaan bij gebeurtenissen die me zijn overkomen. Wat ook meespeelt is dat Frankrijk een prachtig land is. Door jarenlang, samen met Jo, mijn vriend, door dit land te rijden met de moto, heb ik het land leren kennen. Jo was een echte Frankrijk-kenner en liefhebber.  Als je de tijd neemt is het fijn vertoeven in Frankrijk. Spanje kende ik niet. Maar is ook de moeite. Jammer dat de Spaanse taal soms moeilijk is om te begrijpen. Gelukkig tref je in de Albergues meestal anderstaligen.

Gepakt en bezakt.

Vandaag één van de laatste lange(re) fietstochten gemaakt. Vertrokken in de vroege morgen. Om de koude in te schatten. Mèt gevulde fietstassen. Duidelijk een verschil. Steviger trappen. Toch ging het redelijk vlot. 92 km gereden. In totaal kom ik aan een 2000 oefenkilometers. Gemaakt vanaf januari. Dat moet volstaan.

De weg ernaar toe

Dromen worden plannen die realiteit worden. Nog vier dagen. Vrijdagmorgen is het zover. Ik kijk er naar uit. Men zegt weleens met een boutade: “Niet het doel is belangrijk, wel de weg ernaar toe. Mijn doel  is: Santiago de Compostela en Finistere. En mijn weg ernaar toe zijn de ontmoetingen. Het onderweg zijn. Contact met bekenden, dit jaar o.a. oud-leerlingen die in het buitenland wonen en werken, en met onbekenden. Zeker ook mezelf tegenkomen. Runners high? Grenzen verleggen. En niet opgeven. Om het uiteindelijke doel te bereiken.

Route

Tijdens de voorbereiding heb ik de route tot aan de Pyreneeën in gedachten reeds doorlopen. Uit de reisgids van Clemens Sweerman, de Sint Jacobsroute, enkele mogelijke logeeradressen en interessante items aangestreept. Ook zijn de eerste slaapplekken vastgelegd. Zo is het makkelijker om in het ritme te komen. Hopelijk willen de weergoden ook meewerken. Het weer zal bepalen hoever er dagelijks gereden wordt. Ach, we zien wel.

Groeten

1. Imelda:
    6 mei 2019
    Leander, we zullen je fietstochtavontuur met veel warme interesse volgen. We wensen je toffe ontmoetingen en hoogtes die de dalen kunnen vullen.
  2. Nele:
    6 mei 2019
    Veel succes papa!! Trots op uw tochten en doorzetting! Wij kunnen enkel hopen dat wij ook ooit zo'n courage gaan hebben.
  3. Manu:
    6 mei 2019
    Laat je dromen maar waar worden! Leander! Goede moed en good luck!!
  4. Kristel Van den Eynde:
    6 mei 2019
    Hey Leander ... Zoals vorige keer kijk ik uit naar je dagverslagen van de reis ... Veel succes XXX
  5. Marc Paesen:
    Ik ga je volgen Leander, veel succes kerel 👍👍👍
  6. Bram:
    6 mei 2019
    Ik kijk ook weer uit naar je verhalen en avonturen Leander! Buen Camino!
  7. Albert Boonen:
    6 mei 2019
    Hoi Leander ik volg je graag omdat je dezelfde weg volgt als ikzelf maar dan weer 20 jaar geleden. tot vandaag is dat nog altijd de mooiste reis die ik ooit maakte. vergeet niet je steen te leggen bij crus de Ferro, het was 20 jaar terug al een redelijk bergje.
    succes
  8. Adinda DEROO:
    Beste Jerome

Ik wens u een veilige reistocht en ik kijk uit naar de dagelijkse reisverslagen!
  9. Vangeneugden pierre:
    6 mei 2019
    Leander we gaan je tocht met veel belangstelling volgen,en wensen je veel doorzettingsvermogen bij deze uitdaging.
  10. MARCEL VANDERHOYDONC:
    6 mei 2019
    Leander, prends plaisir à ton voyage, aux paysages, aux maisons, et surtout aux rencontres avec des gens! Et soigne-toi bien!
  11. Smeets Jean - Pinxten Madeleine:
    Leander,
    Het ga je goed.....we zullen u met veel belangstelling volgen.
    Als ge nieuwe kousen nodig hebt, van den ALDI, laat het maar weten. We wensen u nog veel zon, veel fijne ontmoetingen....... pelgrimmer, de wind van achter !!!!
  12. Linda vangeneugden:
    7 mei 2019
    Knap wat jij gaat doen .ik wens jou veel plezier ,fijne ontmoetingen ,veilige reis en heel mooi fietsweer .
  13. Jos en Madeleine:
    7 mei 2019
    Zullen met evenveel interesse als vorige keer deze fietstocht volgen. Wees voorzichtig. Veel succes.
  14. Lutgarde Peeters:
    7 mei 2019
    jawadde Leander, fijne vooruitzichten …. maar het is ook hard labeur. Geniet er tenvolle van en wees voorzichtig op de baan. Alle respect hoor.
    Lieve groetjes.
  15. Bellinkx Ronny:
    7 mei 2019
    Moateke vergeet jouw bestek niet!!!!
    🦍😎🏍🤜🤛
  16. Stijn Knevels:
    8 mei 2019
    Pa kijkt van boven mee en had dit graag met jou beleefd. Doe een kaarsje branden voor hem.
  17. Eddy Meurs:
    9 mei 2019
    Vergeet uw moteurke nie
  18. Eddy Meurs:
    9 mei 2019
    Die Amerikaan vroeger had ook geen moteurke
  19. Succes, veel doorzettingsvermogen en goed weer toegewenst:
    11 mei 2019