Dag 1: Peer - Affligem

10 mei 2019 - Affligem, België

Sunweb

Deze morgen voelde ik me bijna zoals de begeleiders van Tom Dumoulin, kopman van Sunweb. Vooraleer te vertrekken heb ik ‘Buienradar’ geraadpleegd. Om de bui-momenten in tijd en plaats te lokaliseren. Zo kon ik mijn rustmomenten in calculeren. Maar ik hoop dat de ploegleiding van Dumoulin hun computermodellen beter aangeven wanneer hij zou moeten aanvallen in de Giro d’Italia. Dus ik had dit nodig om te rusten, zij om aan te vallen. In ieder geval, mijn modellen waren niet zo goed.

Rozen

De betrachting was de dagtrip zó voor te bereiden dat het een fluitje van een cent zou zijn, dat alles op rozen zou verlopen. Edoch. Viel dat effe tegen. In plaats van rozen waren het eerder putten en plassen die ik moest ontwijken. Wat zijn de fietspaden in Vlaanderen slecht. Zelfs de Leirekensroute, een oude spoorwegbaan was slecht onderhouden. Dat is toch beter in Limburg.

Regen

uiteindelijk viel het allemaal nogal mee. Ben in de voormiddag twee keer moeten schuilen wegens te felle regen. In Beringen en Diest. Ook na de middag,iets voorbij Mechelen, was het nodig om tijdens een hagelbui onderdak te zoeken. Gelukkig kon ik al rijdend weer opdrogen. Ik voelde me precies een rijdende wasdraad.

Paters

Tegen vieren was ik op mijn bestemming. De abdij van Affligem. Waar nog vier Benediktijnen zijn. Hier ook dus met uitsterven bedreigd! Pater Franse, de PR-pater, toonde me mijn kamer en de refter. Daar kreeg ik als welkom een abdijbiertje. Die smaakte. Voor de onwetenden onder ons, ze brouwen dit niet zelf. Enkel de trappistenbieren, een zestal in België worden gemaakt door paters.

Gregoriaans

Ik logeer hier niet alleen. De andere negen kamers zijn voorbehouden voor een Hollands koor. Vandaag en morgen repeteren ze Gregoriaanse liederen. Daarvan mogen ze zondag tijdens de hoogmis er drie zingen.

Eten

Het eten is om 18.15 u stipt. Na het gebed. Uiteraard in stilte, met klassieke muziek als achtergrond. Er wordt niet gesproken! De twee jongste paters dienen op. Achteraf samen de afwas gedaan.

Slapen

zo dadelijk ga ik met de Hollanders wat verbroederen. Een internetverbinding zien te vinden om dit verslag door te sturen. En  daarna op tijd naar bed. Om  negen uur sluit de poort. Morgen naar Doornik. Groeten

1. Irene Maesen:
    10 mei 2019
    Goede nachtrust ,en hopelijk hou je het morgen droog !!!