Dag 2: Affligem - Doornik

11 mei 2019 - Doornik, België

Voormiddag

Na een  prima ontbijt met de Benediktijnen, de zangers sliepen nog, gezwind de fiets op. alles was droog. Mijn regenpak stopte ik in de tas. Op hoop van zegen. Op geen regen.

Meanders

Of het gebed van de paters was of iets anders weet ik niet. Maar de ganse dag geen druppel regen gehad. De route zelf liep over kilometers langs de Dender. Een serieuze beek met zeer veel meanders. En het moet gezegd het jaagpad lag er prima bij.

Comte d’Oultremont

Onderweg ook enkele schelpen, van de Camino, gezien. Dus ik zit op de goede weg. Met in Houtaing een echte halte voor pelgrims. Daar gestopt kreeg ik een climonade. Gemaakt van natuurlijke producten. En sprankelend. Gemaakt onder de voogdij van Ives  D’Oultrement. Zelf geen hertog maar wel erfegaam van een rijk geslacht.

Auberge de Jeunesse

Gezien de rit redelijk vlot ging, was ik redelijk vlug in Doornik. Het gebied heet hier Collines. Duidelijk geen montagne. Geen bergen. Enkel heuvels. Wel de ene na de andere. Terplekke ben ik eerst de Notre-Dame gaan bezichtigen. Op aanraden van een lokale inwoonster, die met een beetje overdrijving zei dat ze groter was dan die in Parijs. In ieder geval ze heeft meer dak. Nu ben in een jeugdherberg. Er zit duidelijk hier luidruchtige jeugd. Gelukkig slaapt ik alleen. Heb ik er geen last van. Hopelijk blijft dat zo.

Morgen richting Compiègne. Frankrijk in.

1. Adinda DEROO:
    11 mei 2019
    Het weer wordt nog beter!
  2. Nele:
    11 mei 2019
    Hier vandaag ook eindelijk droog!