Dag 13: Moustey - Clermont

22 mei 2019 - Dax, Frankrijk

Avond

Gisteren heb ik voor de eerste keer mijn eigen potje gekookt. Voorgerecht soep, hoofdgerecht ravioli. Best te eten, al zeg ik het zelf. Of het moet toch waar zijn dat honger de beste saus is. Voor de restjes kwijt te geraken was het niet moeilijk. Er liepen genoeg beesten rond. Paarden, grote en kleine. Ezels. Een bizon. Varkens. Kippen en enkele pauwen.

Ochtend

Ontbijt bestond uit Frans brood van gister met wat water. Vers zou ik onderweg wel vinden. Niet dus. Het duurde tot de middag vooraleer ik iets vond. Voor zulke gevallen heb ik nog altijd mijne peperkoek mee. Die heb dan maar aangesproken.

Rit

Het eerste uur was het mistig. Later werd het warmer. Zelfs heet. Dus mijn windjekker en geel jasje gingen snel uit. Veel verkeer was er niet. De reden? Wel, gedurende uren waren het alleen maar dennenbomen. Af en toe onderbroken door immense velden waarop nog moest gezaaid. De immens grote sproeiinstallaties waren navenant. Heb er eentje gezien met zeker een lengte van 300 m. Ongelooflijk.

Pelgrim

Om de tijd te doden bedacht ik hoofdspelletjes, allerlei berekeningen om de tijd en afstand voorbij te doen gaan. Rijden op ritme van muziek. Maar dat vlotte ook niet door beluisteren van een concert van -The war on drugs-. Van drugs gesproken, zouden ze hier nergens geen schuur hebben, zoals er zoveel staan op de Limburgse buiten. Ook heb ik geprobeerd om sneller te rijden. Maar dat had nog minder effect. Wat wel hielp was dat ik tegen twee uur in de namiddag, uit het niets, twee stappende pelgrims zag zitten. Daar een babbeltje mee gedaan. Direct was de saaiheid van de omgeving en de verveling weg.

Laat

Vandaag is het verslag wat later, en dat heeft een gegronde reden. Ben vandaag aangekomen bij Olivier en Ansi en kids, hier in Clermont. In de buurt van Dax. Kon toch niet van een gedekte tafel lopen. Dat is onbeleefd en daarbij stond er veel lekkers op. Vandaar. Het was heerlijk.

Groeten.

1. Marleen:
    22 mei 2019
    Leander,
    Die gedekte tafel ken ik. Super lekker die streekproducten.
    Alleen al door een warenhuis lopen in die omgeving, je ogen de kost geven is al een leuke activiteit. Hopelijk gunnen Noé en Maxence je een fijne nachtrust :-)
  2. Leander:
    22 mei 2019
    Geen probleem. Ben goeie slaper. Zeker na een rit van meer dan 100 km.