Dag 17: Lourdes - Oloron

26 mei 2019 - Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk

Chris

Aangekomen gisternamiddag in Lourdes. Bekaf. Het was het ritje wel. Na het aansteken van een ‘grote’ kaars, op bed gaan liggen om wat te bekomen. Kwam daar tegen zessen een Hollander, Zwollenaar en fietser aangewaaid. Ook doornat. Toffe vent waarmee ik aangenaam kon praten. Het was zijn eerste Camino. Voor ons beiden was het avondeten welkom. De eetplaats waar we aten gaf uitzicht op de basiliek. “A room with a vieuw”. Tijdens het eten kon ik hem helpen door voor hem van het frans te vertalen.

Start

In de gîte in Lourdes is het de gewoonte om het vertrek te veraangenamen door samen een lied over de Camino te zingen. En zo op die manier elkaar een goede tocht te wensen. Mijn taalgenoot bleef nog een dag extra.

Rit

Vandaag was het terugkeren naar Oloron, de gîte waar ik eergisteren was. De weg terug was een heel andere. Door de slechte weersomstandigheden, zeg maar gietende regen, ben ik gisteren moeten afgaan op de verkeersborden. Resultaat: veel omwegen en grote banen. Dat maakt dat ik vandaag de afstand twintig kilometer korter was. En met minder hoogtemeters. Resultaat: vroeg aangekomen in de gîte. En tot nu, 17 u, de enige.

Stad

Na een verfrissende douche ben ik eens gaan rondlopen in het historisch gedeelte van het dorp. Enkele oude gebouwen, die zeker mooi geweest zijn, maar niet echt onderhouden. Ook viel de grote leegstand op in de winkelstraat. Heb wel een restaurant gezien waar ik tegen de avond een hapje ga eten.

Spanje

Morgen zal ik zeker goed uitgerust aan de beklimming van de Col du Somport kunnen beginnen. 56! Km opwaarts. Rij dan ook Spanje binnen. Ben benieuwd.

Ps

Ik hoop dat iedereen voor de goeien heeft gestemd. Alhoewel, wie er ook wint, ze zullen veel compromissen moeten sluiten met andere partijen. Dus van de vele beloftes die gemaakt werden zullen er weinig gerealiseerd worden.

1. Irene Mees:
    27 mei 2019
    Dag Leander,
    Wij volgen met veel interesse en vol bewondering jouw dagelijkse fietstochten. Zo te lezen, heb je al voldoende regendouches gehad. Vandaag hopelijk lekker genieten van de Spaanse zon.
    Groetjes
    Irene en Leo