Dag 20: Sanguesa - Estella

29 mei 2019 - Estella, Spanje

Avond en morgen

Gisteravond was het volle bak ambiance. Één van de Polen had een talent dat hij wilde laten horen aan het groepje Fransen. Het moet gezegd, het klonk goed. Maar klokslag tien was het liedje uit. Iedereen naar bed. ‘s Morgens was iedereen tegen 7 u klaar om te vertrekken.

Voormiddag rit

Samengevat in één woord, saai, met veel tegenwind, en heuvelachtig, ware het niet dat ik een Colombiaans duo, vader en dochter, kon helpen met het plakken van een binnenland. Ze hadden wel nieuwe fietsen gekocht, maar geen bandenplaksel. Pelgrims vormen één familie en helpen elkaar.

Induraïn

Ouderen onder ons kennen Miguel Induraïn. Vijfvoudig tourwinnaar. Is van de streek, geboren in Vilava, er is een (klein) dorpje genoemd naar hem. En om hem te eren is er jaarlijks een koers in Estella-Lizarre, waar ik vandaag overnacht. De dorpen en steden hebben in de provincie Navarro twee namen. Een Spaanse en een Baskische naam.

Namiddag rit

Was heel aangenaam. En vooral de zon die present was, zorgde dat het aangenaam fietsen was. Daarbij kwam ik Piotr tegen een Czech die van huis uit, Kadal, naar Santiago én terug fietst. Er zijn nog gekkere rondfietsende kerels dan ik. Zie foto. Samen hebben we gegeten. Daarna scheidden onze wegen. Dat is ook de Camino. Ontmoeten en loslaten.

Puente la Reina

Plaatsje met een heel mooie brug. Was oorspronkelijk mijn slaapplek. Maar omdat het nog te vroeg was om te stoppen, ben ik doorgereden tot Estella. Te laat mocht het ook niet worden, anders geen plek meer in de Albergue. Logeer nu samen met voornamelijk Koreanen die vertrokken zijn in SJPP. Vriendelijke jongens.

Heb al gedoucht. Nu avondeten bijeensprokkelen. Morgen meer.