Dag 21: Estella - Nàjera

30 mei 2019 - Nájera, Spanje

Albergue

De plek waar ik gister verbleef werd opengehouden, en was ten voordele van verstandelijk gehandicapten. Alles ging wat langzamer maar toch vlot. Tijdens het avondeten wat met Zuid-Koreanen onderhouden. Wat opviel was dat ze allemaal zonder uitzondering een telefoon hadden van een merk dat ik niet ken. Uiteraard van hun land.

Voormiddag

Omdat iedereen weer zo vroeg vertrok, heb ik dat ook maar gedaan. Iets na zeven dit keer. Had me voorgenomen om in Los Arcos eens goeie dag te gaan zeggen. Daar ligt een Albergue gerund door Vlamingen, die elkaar om de veertien dagen afwisselen. Er was net een wisseling waardoor ze met vier waren.

Irache

Omdat Navarro een wijnstreek is, bekend van de Rioja, en er nogal wat bodegas zijn om de wijn te proeven, heeft er eentje als stunt en reclame en tap staan waar de caminoganders het verschil tussen water en wijn kunnen proeven. Voor hen loopt er dagelijks 100 L wijn uit de kraan. Een mooie attractie en een fijn intermezzo om de pijn van het stappen en fietsen wat te verzachten.

Vier

Wel één van die vier was een BV. Het is te zeggen, ze heeft meegedaan met een televisieprogramma op zender Vier. Namelijk, hotel Römantik. Iets voor 65+plussers te koppelen. Voor degene die het kennen. Het was Rozette. Veel is ze blijkbaar niet in beeld gekomen.

Piotr

Net nadat ik de kerk van Los Arcos passeerde kwam ik onze Tsjech weer tegen. Hij had op een camping in de buurt gelegen. Nadat we samen onze koffie ophadden zijn we weer ieders weg weer gefietst. En dat het warm was. Tot nu toe moest ik stoppen voor de regen en wind, om wat uit te blazen. Nu was het om zonnecrème te smeren. Een heel ander gevoel.

Namiddag

Op deze manier vloog de tijd en kilometers voorbij. Op de middag was ik in Logroño. Een wat grotere stad. Iets voor het centrum krijgen de casinogangers, een apart pad voor hen alleen, om de stad binnen te komen. Daar zit ook langs de kant een oudere vrouw, die haar moeder op heeft gevolgd, om een stempel te geven. Met het verkopen van drank probeert ze haar pensioentje wat aan te dikken. In de stad een terras gedaan en wat gegeten. Om ze te verlaten moest ik door een prachtig en groot park. Wat een gazon! Mooi gemaaid èn groen.

Nájera

In dit dorpje had ik gisteren gereserveerd. Om zeker te zijn iets te vinden. Wegens vrije dag. Op het adres aangekomen, was er niemand. Ook zag het aftands uit. Dus op zoek naar ander en beter. Dat ging snel. Bleek het 500 m verder en gerund door Nederlanders. Met alles erop en eraan. Ziet er knus uit. Hier een achttal Amerikanen. Heb al gedoucht. De wasmachine is aan het draaien. Seffens nog drogen. Dan wat eten zoeken.

Morgen meer.