Dag 22: Nàjera - Burgos

31 mei 2019 - Burgos, Spanje

Taxi

Niet te geloven! Zo vroeg ben ik nog niet vertrokken. Maar iedereen was al de deur uit. Vooral de Amerikanen waren het felst. Behalve deze die gisteravond achteruit de trap afkwam, wegens spierpijnen, voor haar stond een taxi klaar. De anderen profiteerden om hun rugzak, soms veel te zware, om die mee te geven.

Google Maps

Op Google Maps had ik de route eens bekeken. Bleek mee te vallen. Ongeveer 90 km. Maar het is de Camino. Die volgt niet altijd de kortste weg. De N120, zo heet de bijna kaarsrechte hoofdbaan, wordt zoveel mogelijk vermeden. Omwille van de vele camions. Die nemen deze weg om de betaal autostrade, die parallel loopt te mijden.

Meanderen

Aldus werd het meanderen, werd er zig zag, links en rechts van die hoofdbaan gefietst. Met alle gevolgen van dien. Meer afstand èn vooral veel meer hoogtemeters. In cijfers: het werden 120 km en 1333 m hoogtemeters. Het fietsen in de velden had ook andere gevolgen. Onderweg zag ik een tweetal slangen, kleine, over de weg kruipen. En een dood everzwijn lag langste weg. Hoogstwaarschijnlijk tegen een auto gelopen.

Zomers

Op zich geen probleem. Maar dat bij een temperatuur van 34 graden. En in een desolaat landschap. Enkel velden. Gelukkig waren er fonteintjes hier en daar in de weinige dorpjes die ik tegenkwam. En als hoogtepunt, op een uurtje van Burgos, zo maar uit het niets, een kerk waar het een drukte was. Enkele bussen met pelgrims. Een groot terras. Komt daar een kerel van Maasmechelen op me af. Hij herkende me aan de trui die ik aanhad. Nu woonde hij in Canada. Volgde zijn vrouw met een huurauto. Hij kon niet stappen, wegens knieoperatie.

Kathedraal

Die ontmoeting gaf me weer wat energie om het laatste stuk in een vlot tempo af te leggen. Net op tijd. Ik logeer aan de voet van de kathedraal. Heb net gedoucht. Even uitblazen en dan de stad in. Voor te eten en internet.

Morgen meer.