Dag 4: Scheveningen- Schoorl

25 augustus 2022 - Schoorl, Nederland

Strand

Gisteren wilde ik niet de ganse avond op een ongezellige kamer liggen. Dus trok ik naar het strand. Tot mijn grote verbazing kwam ik een koppel uit Renesse tegen. Hen had ik in de voormiddag nog geholpen bij de betaling van het pont van Rozenburg. Ze waren ook tot Scheveningen gereden met hun elektrische fiets. De afstand konden ze aan omdat ze elk een reserve batterij mee hadden. Dat weerzien ging uiteraard gepaard met een wijntje.

Dode stad

Over het ontbijt kan ik kort zijn. Pover. Zoals de kamers. Alhoewel Scheveningen, annex Den Haag toch een miljoenenstad is, was het deze morgen doods. Heel rustig. Nu, het was toch al acht uur. Gelukkig was er één terras open, waar ik alsnog een echte koffie kon drinken. De tocht verder ging over brede fietspaden. Een volledig baanvak enkel voor de fietsers. Tot in de duinen.

Duinen

Duinen rijden kan best vermoeiend zijn. Serieus heuvelachtig. De ganse dag tot het eindpunt. En dat zonder een doorgedreven opwarming op rollen, zoals Remco en/of Wout. Niet dat ik me wil vergelijken. De gedachte kwam bij me op toen ik letterlijk voorbij gevlogen werd door zes renners van Team.nl. Nationale Nederlandse selectie van amateurs. Gelukkig heb ik geen tijds-of prestatiedruk.

PS: Ik hoor net dat Herman Vanspringel gestorven is en Remco E. de rode trui in de Vuelta heeft.

Grote steden

Om de eentonigheid van duinenfietsen te doorbreken, niet veel te zien, enkel groen en strand, reed ik in de steden die passeerde de binnenstad in. Om drank te kopen onderandere. Met dit weer! Katwijk, Noordwijk, IJmuiden en Zandvoort. Waar de voorbereidingen om Max Verstappen te kunnen zien racen op 4 september op de formule 1 race, al begonnen zijn.

Boerenbuiten

Vandaag logeer ik in een typische Noord Hollandse hoeve, annex schuur. Ondanks er meerdere logees zijn, slaap ik alleen op zaal met 8 bedden. Keuzestress straks. Welke bed kiezen! Een afgelegen boerderij in het wijde niets. Beheerd door mensen, die laten we het eufemistisch zeggen, niet materialistisch ingesteld zijn. Misschien vandaar dat er in de schuur een Oekraïense familie woont. Zo dadelijk ga ik buiten mensen vervoegen, waarmee ik gelijk ben aangekomen deze namiddag. Twee stellen uit de omgeving van Eindhoven. Die verstaan me alleszins beter dan de Noord-Hollanders.

Groeten

Tot morgen.

Op naar Hypolytushoef.

1. Koen:
    25 augustus 2022
    Leander, ik zoek een zin met de woorden "inspirerend" en "voorbeeld", maar ik hou het voorlopig op "hoedje af"!