Dag 3: Doornik - Tugny et Pont

12 mei 2019 - Tugny-et-Pont, Frankrijk

Auberge de jeunesse

Gisteravond nog eens naar het centrum geweest. Het moet gezegd, veel mooie oude gebouwen , zeker het stadhuis. De terrassen waren goed bevolkt. Genoten van een lekkere spaghetti bolognese. Teruggekomen was mijn kamergenoot, die in de namiddag van pijn in de rug kloeg, zich aan het klaarmaken om een stap in de wereld te zetten. Tegen vieren ‘s  morgens was ie terug.

Ontbijt

Omdat ik nogal vroeg wakker was, stond ik als eerste aan het ontbijt. Gelukkig was er genoeg keuze. Omdat het zondag is en de winkels dan meestal dicht zijn. Heb ik een voorraad meegenomen voor onderweg.

De rit

De voormiddag langs de Schelde ging vlot. Alleen  vissers te zien. Later reed ik door bossen, hier Nationale parken geheten. In de buurt van het bos van Wallers. Dé kasseistrook van Parijs-Roubaix. Te ver om te fietsen.

Jacquaire

Nu ben ik gast in een pelgrimsgîte voor pelgrims die zowel Compostela als Rome als doel hebben. Gerund door een artiest-hobbyist-renovater op zoek naar de heilige graal. Iemand die in Bokrijk zich zou kunnen uitleven. Genummerde stenen terug zetten. Mooi als ge er van houdt...

Molen

De gîte ligt vlak naast een watermolen. Die heeft Jean-Marc samen met drie andere gepensioneerden opgelapt.  Ze willen een elektriciteit zelf voorzien. In ieder geval is ze voldoende stromend water.

KRC

Net gehoord dat ze achterstaan met 3-1 en Van Aken een penalty mist. Blijkbaar was de vroege voorsprong geen goede zaak. Als ex-oud jeugdtrainer van KRC volg ik het wat. Niet fanatiek, maar toch.

Morgen

Dan staat de tocht naar Laboussière en Thelle op het menu.

Groeten

PS

Als ge als volger direct op de hoogte wil zijn van mijn verslagen, kun je best uw mailadres invullen.