Dag 5: Schoorl - Hipolytushoef

26 augustus 2022 - Hippolytushoef, Nederland

Hollanders

Gisteravond samengezeten met twee Hollandse koppels. In een grote ruimte waar groepen kunnen eten. Op zijn Hollands. Met limonade die nog moest aangelengd worden. Alcohol was er niet. Toch was de sfeer gezellig tot hilarisch soms. Zouden vandaag hun vierdaagse fietstocht afsluiten. Nog een stukje rijden en dan de trein in Anapaloma nemen. Tenminste dat verstond ik, wist ik veel. Dacht dat ze mij in de maling namen. Deed mij eerder denken aan een lied van George Baker selection.

Nacht en vertrek

Was het door de drank of vermoeidheid maar ik heb geslapen als een roos in mijn eentje op een slaapzaal voor acht. Toch wakker geworden door muizen, dacht ik. Tenslotte sliep ik op een boerderij. Bleek uiteindelijk regendruppels op de dakramen te zijn.

Na het ontbijt en een laatste verbroedering en dito foto vertrokken we apart. Ondanks we een verschillende route hadden kwamen we elkaar onderweg toch weer tegen. Na ons gezamenlijk terrasje vertrokken zij richting Anna Paulowna zoals het stadje heette waar hun trein vertrok. Indien er geen staking zou zijn. Het spoorwegpersoneel is ook hier niet tevreden!

Kustroute

Ik reed verder via Callantsoog naar Den Helder. Langs de mooie Kustroute of LF1. Route ligt op de middelste dijk evenwijdig aan de kust. Het moet gezegd, ze hebben hier uitstekend werk verricht na de overstroming van 1953. Bij een eventuele nieuwe overstroming moet het al goed gek doen wil het water over drie dijken geraken.

Pallas

Terwijl ik door de duinen reed, op eentonige lange fietsstroken, zag ik in de verte een koeltoren. Tegelijk zag ik verkeersborden: geen toegang en ook: niet fotograferen. Dat triggerde mij. Zeker toen ik overal camera’s zag. Bleek het uiteindelijk een nucleaire centrale te zijn, Pallas genoemd.  Waar men medische radioactieve isotopen produceert. Voor o.a. kankerbehandelingen.

Weetje

Vrijwel alle Noord-Hollanders wonen onder het zeeniveau! Net na Den Helder reed ik door de velden. Met hier en daar gebieden die onder water stonden. Dit waren in de zomer bloembollenvelden. En eens de oogst voorbij laten ze de velden overstromen om alle ongedierten en bacteriën te vernietigen. Een manier om geen pesticiden te gebruiken. Echt groene jongens..

Hipolytushoef

Mijnslaapplek voor vandaag. Bij mensen waarvan de vrouw des huizes een Vlaamse vader had. Uit Tessenderlo zelfs. Die België verlaten had tijdens WO1.
Deed mij ook even stilstaan bij mijn vader, die gisteren, 46 jaar geleden is gestorven.

Groeten

Tot morgen

Op naar Oosternijkerk.

1. Jos en Madeleine:
    26 augustus 2022
    Ben ooit in Anna Paulowna geweest voor de begrafenis van een schoonzus van Moen uit het Lindel. Was getrouwd met Sus, broer van Moen.
    Jos
  2. Cloosen ghislain:
    27 augustus 2022
    Hallo Leander
    Ik heb gezien dat je begonnen bent met je reis door Nederland. Ik zou zeggen, geniet ervan want de dagen vliegen voorbij. En a propos, hoe vallen de overnachtingen mee bij vrienden op de fiets? Kom veilig weer thuis in Peer.
    Ghislain Cloosen uit Meeuwen.