Dag 10: Daverdisse - Sankt Vith

27 maart 2022 - Sankt Vith, België

Familiequiz

Na de wat uitgelopen, moeilijke maar uiterst interessante quiz over Exel, kon ik deze morgen goed uit het bed. Quiz die overigens gewonnen werd door de groep van Jos. Proficiat!
Niet moeilijk dat ik toch nog redelijk fris was. Het overgrote deel van de dag had ik gebruikt om wat uit te rusten.
De nacht had, door de koude, mijn fiets voorzien van een witte ijzellaag. Dat beloofde een frisse neus in de voormiddag.

Alleen ik en de vogeltjes.

Terwijl ik aan het zwoegen was bij de vele beklimmingen kon ik duidelijk de vogels horen. Jammer genoeg ken ik te weinig om ze te herkennen. Wat me ook opviel, bergop had ik tijd om rond te kijken, dat er veel kerstbomen stonden. Allerhande groottes.  Ik denk dat de kerstboom op de Brusselse markt van deze streek kwam.

De beuk van Maissin

Onderweg stond bij een kerkje een enorme grote opvallende beuk. Reden om even halt te houden.
Zeer goed bewaard en blijkbaar extra goed verzorgd. Met plaatje waarop stond:
 - een volwassen beuk heeft tot 80 000 bladeren
 - op een zomerdag verdampt ie tot 200 liter water
- water wordt door de wortels naar boven getransporteerd aan 32 m/s
- de wortels hebben daardoor een oppervlakte zo groot als de kruin

Bastogne

Na 55 km, ongeveer halfweg de rit van van vandaag kwam ik aan in Bastenaken. Tijd om mijn lunchpakket aan te spreken. Met een lekkere koffie erbij. En ook tijd om lange broek en dikke trui uit te doen. Ik viel fel op tussen de andere terrasjes mensen in zomerse tenues.

Cobra

De tank op de markt van Bastogne is een Cobra King, een Amerikaanse tank uit de Tweede Wereldoorlog waarmee de Geallieerden de Duitsers verslagen hebben. Zie foto.

Mardasson

In Mardasson, een dorpje in de buurt staat een monument in de vorm van een ster met vijf armen. Binnenin is er een crypte die dienst doet als gebedsplaats. Het is een gedenkplaat om te herdenken dat de Amerikaanse troepen het von Rundstedoffensief hebben tegengehouden, in december 1994. Met een grote menselijke tol. Meer dan 80 000 gesneuvelde, gewonde of vermiste soldaten, de burgerslachtoffers niet meegeteld.

Slapen

Vandaag slaap ik weer op mijn eentje. In een kamer met acht bedden.
keuzestress… welk bed neem ik?

Tot morgen.