Dag 1: Peer - Ossendrecht

22 augustus 2022 - Ossendrecht, Nederland

Vertrek

Lange tijd ernaar uitgekeken. Eindelijk is het zover. Of dit de reden was van een eerder onrustige nacht of toch de ultieme banden wissel, zondag nog, na een lekke band zaterdag. Ik weet het niet! In ieder geval vroeg op en daardoor een uur vroeger op pad dan oorspronkelijk gepland. Eindelijk!!

GPS

De route had ik, haast met engelengeduld gemaakt. Toch was er in Brasschaat een probleem. Hij, de GPS dus,  leidde me door een militair domein. Zoals in Leopoldsburg, dacht ik, maar aan de ingang werd ik tegengehouden door een soldaatje die me aanmaande rechtsomkeer te maken. Gelukkig gaf ie me nog een tip mee hoe ik het beste rond de basis kon rijden. Volgens hem was ik niet de eerste die dit tegenkwam.

Houwitser of kanon? (Zie foto.)

Iets voor de kazerne, op de gekende Bredabaan, stond een tank met een kanon erop. Dacht ik. Bleek een houwitser te zijn. Wat is het verschil?
Dit kwam ik te weten in het Gunfire museum, dat ik op aanraden van het soldaatje wel kon bezoeken. Wel, de loop van een kanon is een 20x langer dan het kaliber kogel. Kaliber is de diameter van de kogel. Houwitsers werden oorspronkelijk voortgetrokken door paarden, daarna door gemotoriseerde wagens. Uiteindelijk werden ze bevestigd op het onderstel van een pantservoertuig waardoor ze uiterst snel en wendbaar konden ingezet worden.

Ossendrecht

Vandaag logeer ik bij een stel generatiegenoten die  (uiteraard) ook fiets liefhebbers zijn. Zijn ook al tweemaal naar SdC gefietst, naast tal van andere tochten die ook nog op mijn planning staan. Altijd fijn. Ervaringen uitwisselen.

Of er iets in het dorp zelf iets te zien is betwijfel ik. Terwijl ik er door reed viel me de rust op. Inkopen en terrasjes ? Daar moet je in Bergen op Zoom voor zijn. Niet erg.

Paulina

Toch één kunstwerk. Van een bekende figuur van Ossendrecht. Paulina. Ze reisde heel de wereld rond, om op te treden op kermissen en jaarmarkten.Door het Guinness Book of Records erkend als de kleinste vrouw ter wereld. Ze was 61 cm hoog. (Zie foto.) Prinses Paulina, zoals ze hier werd genoemd, werd maar 18 jaar.

Prins Gabriël

Tijdens het rijden heb ik moeten denken aan mijn ouders, dat ze fier zouden zijn op twee van hun nazaten, die morgen aan een zes weken durende opleiding in Elsenborn beginnen vooraleer ze hun studies op het KMS, polytechniek kunnen beginnen. Doe dat goed Henrik en Tijs. En dat samen met prins Gabriël, de tweede in lijn voor de troonopvolging. Ook aan een andere kleinzoon die vandaag jarig is. Jethro, laat de taart maar smaken.

Groeten

Tot morgen. Op naar Opdorp.

1. Adinda DEROO:
    22 augustus 2022
    Heerlijke tocht! Geniet ervan en hopelijk blijft het weer goed(niet te warm of te nat)
  2. Jaak Kerckhofs:
    23 augustus 2022
    Geniet van je tocht Leander. Ik denk dat deze in fietsland Nederland heel leuk zal zijn. Ik ga je zeker volgen. Toeval, onze Maarten begon net 25 jaar geleden aan zijn militaire loopbaan aan dezelfde KMS: boeiende opleiding op alle vlakken.
  3. Rene Eyckens:
    23 augustus 2022
    Fijne reis en hopelijk volgen nog spannende avonturen.
  4. Louis D.:
    23 augustus 2022
    Goede moed onderweg en veel plezier ... geniet ervan!
  5. Agnes:
    23 augustus 2022
    Weeral op 5 km van onze deur gepasseerd :-). Wij zijn gisteren ook nog voorbij het kasteel van Zoersel gefietst. Geniet er in ieder geval van.
  6. Nele:
    23 augustus 2022
    Doe dat goed papa! En voorzichtig zijn hé.