Dag 11: Sankt Vith - Aken

28 maart 2022 - Aachen, Duitsland

Ontbijt

Deze morgen ontbeten met drie andere hostelgasten. Waarvan twee Vlamingen. Een wandelaar en een triatleet. De ene, van Vlijtingen, stapte graag in de bosrijke omgeving. Kwam hier enkele dagen wandelen. De andere was minder spraakzaam, maar we konden wel opmaken dat ie daar was omwille van fiets- en looptraining. In een omgeving met minder verkeer.

De Venn baan.

Eens vertrokken zat ik meteen op de Venn bahn, een oude spoorwegbedding. 125 km lang. Daarvan heb ik er 90 km afgelegd. Elke kilometer stond er een bord. Makkelijk om te weten hoe ver ge waart. Soms deprimerend dat het niet vooruitging zoals gepland. Veelal in het groen gelegen. Over een 20 km is ze helemaal gelegen in Duitsland. Terwijl de weg Belgisch is.. Een soort enclave dus. In feite was het oorspronkelijk de bedoeling om enkel deze weg te fietsen. Naar aanleiding van een item bij ‘Iedereen Beroemd’ op VRT1. Maar door omstandigheden is het iets langer uitgevallen. En is het een tiendaagse geworden. Mijn ronde!

Marnix Peeters

Toeval bestaat niet. In de voormiddag heb ik meestal een podcast, van ‘Weet ik veel’ op mijn playlist staan. En vandaag ging die over Oost Belgien. Kobe Ilsen had hiervoor Marnix Peeters uitgenodigd. Peeters was journalist en is schrijver geworden. Afkomstig van Koersel. En sedert 15 jaar woonachtig in Burg-Reuland. Helemaal tegen het drielandenpunt van B-L-F. Oost België horen ze hier liever dan Oost Kanton. Ze hebben zelfs het volkslied in het Duits. Oost België, was oorspronkelijk Duitsland maar werd na WO1, geannexeerd aan België. Eupen is de hoofdstad.

Burgbrennen

De laatste dagen viel mij op dat er in veel dorpjes grote vuren waren geweest. En waarbij grote tenten stonden. Met resten van geweldige festiviteiten. Lege flessen en dergelijke. Nu weet ik waarom dit is.
Naar het schijnt gaan de vrijgezellen van het dorp alle huizen af om alles wat brandbaar en niet meer bruikbaar op te halen. Ze krijgen dan ook eieren mee. Dit materiaal wordt dan door de jongemannen opgebrand. Terwijl proberen ze. dan de huwbare meisjes te versieren, ook om het inzetten van de lente te vieren. Van de eieren worden grote omeletten gebakken om na de drank te nuttigen.

Bahnhof

Mijn laatste overnachtingsplek is vlak in de buurt van het station. Dat ik in Duitsland zit heb ik direct geweten. Hier is een mondmasker nog verplicht. Tot 1 april. En mijn CST moest ik ook laten zien.

Gelukkig ben ik morgenvroeg snel uit dit land. Want met die toestanden heb ik het wel gehad. Daarbij, oost west, thuis best.

Slaapwel