Dag 1: Peer-Stolberg(D)

17 mei 2023 - Stolberg, Duitsland

Start
Na een ietwat onrustige korte nacht, door de adrenaline, was de fiets al klaar om 8uur. Na een laatste controle en een goed stevig ontbijt vertrokken. Gelukkig was het met: ‘le vent en poupe’ of te wel met de wind in de rug. Enkele volgers hadden me dit toegewenst. Waarvoor dank.

Anders
Telkens ik vroeger een rit maakte, met de GPS, richting Voerstreek passeerde ik altijd Maastricht. Dit wilde ik vermijden. Het werd Stokkem, met het eerste veerpont, Geleen, Heerlen en Aken.

Bedenkingen
De route ging voornamelijk bossen en velden. Terwijl ik rustig en lustig peddelde bedacht ik dat het leven toch mooi kan zijn. Zeker als je u niet laat leiden en vastpinnen op details. En daardoor het grote plaatje niet ziet.  Perfectie bestaat niet en is ook niet nodig.

Jeugdherinnering
Iets na Heerlen, waar ik bijna op de snelweg zat door onoplettendheid, kwam ik in Kerkrade terecht. En raad eens: passeer ik daar toch niet het stadion van Roda JC. Toevallig, ik zweer het. Uiteraard het moment om een foto te maken. Hier heb ik vroeger samen met Vital Van Aken, jaja de pa van Hans, een doorlichting moeten maken van de jeugdopleiding van Roda JC. Dit voor het diploma van TVJO, zeg maar hoofd jeugdopleiding van een ploeg uit eerste of tweede klasse.
Vital in Lommel en ik bij Verbroedering Geel.

Hotel
Na het gedaver op de fietspaden in de buurt van Aken. Wat waren die slecht zeg! Kwam ik aan het hotel. Terwijl ik dacht dat mijn Duits voor verbetering vatbaar is, was dit van de waardin nog slechter. Het klonk eerder als Italiaans.

Cijfers ( voor de geïnteresseerden )
afstand: 96 km
hoogtemeters 662 hm
Tijd 6 u 10min
gemiddelde 16 km/u
Verbruik 1799 kcal

PS
Herkomst van de naam Roda JC.
Roda: komt van de streek rond Kerkrade, het land van Roda, genoemd
JC: Juliana Combinatie; na fusie van meerdere kleine clubs, waaronder eentje met de naam Juliana.

PS
Voor mijn volgers. Je kan in de app je e-mailadres ingeven zodat je automatisch op de hoogte wordt gebracht bij nieuwe verhalen of foto’s.

Tot morgen

1. Luc Knevels:
    26 mei 2023
    Goed bezig Leander.
  2. Cloosen ghislain:
    9 juni 2023
    Hallo Leander,
    Stijn Knevels heeft mij verteld dat je naar Wenen gefietst bent.Ik ben al je verslagen aan het lezen. Ik zou graag eens
    met jouw babbelen over je tocht.
    Ghis lain Cloosen uit Meeuwen,