Dag 16: Wenen

1 juni 2023 - Wenen, Oostenrijk

De toerist uithangen, wat is dat lang geleden. Zeker in mijn eentje. Gelukkig had ik mijn fiets om de afstanden af te leggen. Zeker met dit weer. Na een goede voorbereiding ging ik op pad.

Hundertwasser
Was een Joodse Wener met Gaudiaanse trekjes. Autodidact, kunstenaar doch vooral architect. Iemand met een specifieke filosofie. Een (t)huis is zoals een derde huid. Want de menselijke huid en zijn kledij zijn de twee andere.
Hij ontwierp gekleurde gebouwen waar rechte lijnen ontbreken en mens- en milieuvriendelijk moeten zijn. Stierf in 2000 op de Queen Elisabeth 2, op weg naar Nieuw Zeeland, waar hij woonde.

Schlöss Schönbrunn
Heeft wat weg van Versailles. Eveneens met grote tuin. De naam zou door een keizer gegeven zijn omdat hij bij jacht hier een schone bron zag. Later werd het een zomerverblijfplaats van de Habsburgers. Dus ook voor onze Filip en Mathilde.
Heeft 1441 kamers!
Sinds 1997 ook UNESCO werelderfgoed.

Milan
 Niet de Italiaanse club, uit Milaan. Wel een Wener met Joegoslavische roots. Een leeftijdsgenoot die ik op een terra, achter een koffie en Apfelstrudel, ontmoette. Hij wilde meer weten over de schelp op mijn stuurtas. Na wat uitwisselen van gegevens en gebruikte navigatie hebben we afscheid genomen. Het klikte wel. Zo goed dat ie op de duur babbelde als een echte Oostenrijker. Dat wil zeggen hij dacht ik Duits kon, als was het mijn moedertaal.

Bus
Ook ben op zoek gegaan naar het internationaal busstation waar ik morgen moet zijn. Vooral de Oost Europese landen worden op die manier gelinkt aan Oostenrijk. Tot zelfs Russische bussen toe.
Mijn Flixbus rijdt morgen trouwens eerst naar Praag. En van daaruit naar Brugge. Hasselt is een stopplaats.

Enkele cijfers
Tijdens mijn toeristisch ritje door Wenen heb ik nog een 30 km afgelegd.

Tot Later

1. Leo en Irene:
    Proficiat Leander ! Je mag trots zijn op zo’n prestatie 👍
  2. Bram:
    2 juni 2023
    Top, leuk om je avontuur weer te lezen!
  3. Jaak Kerckhofs:
    2 juni 2023
    Gefeliciteerd, Leander. Weer een mooie fietstocht achter de rug. Doel bereikt. Ik heb je met veel plezier gevolgd. Goede terugreis gewenst en tot nog eens.