Dag 9: Dietfurt an der Altmūhl - Regensburg

25 mei 2023 - Regensburg, Duitsland

De fameuze BF
Toen ik gisteravond mijn dagverslag af had, kreeg ik een oproep van een Belgisch telefoonnummer. Een mij bekend nummer.
Mijn eerste gedacht was: die wil bevestiging van hetgeen ik vertelde. Doch, het draaide heel anders. Ze logeerde samen met Bart, een duizendste toeval, in het hetzelfde hotel. Ze had de foto van het hotel herkend. Het was dus Herlinde. Dus Bekende Familie. Ze hadden hun wandelvakantie in Roemenië gestopt wegens te gevaarlijk. Door wilde beren. Dus besloten ze in Beieren verder wat te wandelen. Uitgerekend in het kleine dorpje Dietfurt an der Altmulhl. Reeën en konijnen zijn niet zo levensbedreigend!

Geen navigatie
Het was vandaag meer dan 75 km meanderen. In het langs de Altmūhl. Later langs de Donau. En het moet gezegd, zeer goed aangeduid. Alhoewel dat niet moeilijk zal geweest zijn. Daarbij. Ben ik meermaals over de rivieren gereden. Afwisselend linker- en rechteroever. En dikwijls over zeer mooie en artistieke bruggen. Zie foto’s. Prachtig! Het enige min punt was dat het praktisch de hele weg, Strade Bianchi omstandigheden waren. Zandwegen. Witte zand. Alles ziet helemaal wit en stofferig. Zal eens moeten gekuist worden. Opdracht voor morgen.

Kelheim en Waterschei
Waterschei heeft zijn naam niet gestolen. Het is de lijn tussen de afvloeiingen van Schelde en de Maas. En Kelheim is dat hier voor de Rijn en de Donau. Voor velen begint de Donau daar. Daar waar het Main-Donaukanaal samenvloeit met de Altmūhl.

Donau is een regenrivier
Dat houdt in dat ze gevormd wordt door grondwater en regenwater. Dus nergens ontspringt. Ze krijgt de naam Donau ( voor sommigen) op het moment dat er verschillende beekjes samenvloeien.
Ze is de tweede langste Europese rivier na de Wolga. 2850 km lang, naargelang de bron. Ze loopt door 10 landen. Ook liggen er vier hoofdsteden op de Donau.
Anderen beweren dat de Donau begint in Donaueschingen.

Ontmoetingen
Na een kort bezoek aan een Sint Jacobskerk, die blijkbaar op een pelgrimsroute ligt, kwam ik regelmatig een groepje van vier fietsers tegen. Een groepje leeftijdsgenoten. Na de zoveelste passage kreeg ik de opmerking dat ik het nog niet zo slecht deed, zonder ondersteuning. Zo raakten we aan de praat, en voor ik het besefte zat ik met vier kerels uit Gelsenkirchen een mix salade te eten. Waren wat verdrietig, want Schalke 04 zakt uit de Bundusliga. En Dortmund speelt zaterdag kampioen. Want zo’n kans krijg je niet jaar van Bayern. Reden nog tot Ulm.

Enkel cijfers

Tot Morgen.

1. MARCEL VANDERHOYDONC:
    7 juni 2023
    Dag Leander
    Ik heb in het Zwarte Woud aan het begin van de Donau gestaan ooit.
    Heb je nog tekenen van Romeinse resten gezien? Xanten was zo een.
    Regensburg is de stad van Benedictus XVI.
    Goede moed verder! Blijf schrijven.
    Marcel Vanderhoydonc