Dag 8: Gunzenhausen-Dietfurt an der Altmūhl.

24 mei 2023 - Dietfurt an der Altmühl, Duitsland

Nieuws
‘s Morgens heb ik de gewoonte om naar het nieuws op de radio te luisteren. Terwijl ik mijn valiezen inpak. Vandaag verschoot ik van de nieuwe stoot van Weyts. Sommige, geëngageerde leraars zouden tot 250€ netto per maand kunnen bijverdienen. Op basis van welke criteria? Dan vraag ik me af, wie gaat dat bepalen? De directie? En gaat dat geen jaloezie geven onderling?

Rumoer
Men had me verwittigd om zeker voor acht te ontbijten. Tenminste als we geen lawaaierig ontbijt wilden. Ik had ook bijna gedaan toen een bende vierde leerjaar uit Nurnberg losgelaten werden. Hen werd er attent op gemaakt, door de begeleiders, dat er ook anderen zaten te eten. Nu, al bij al viel het wel mee. Heb zelfs goed kunnen praten met twee ervan die spontaan aan tafel kwamen zitten.

Riese-Muller
Sinds ik wer op de route zit kom ik meer Duitse fietsers tegen. En, op een uitzondering na, allemaal elektrisch. En op niet de goedkoopste modellen. Ééntje sprak zelfs van de SUV van de fietsen, Maar de prijskampioen is het Zwitsers merk Riese-Muller.

Stadspoorten
Wat me vandaag ook opviel was dat er veel (oudere) dorpjes vroeger beschermd werden door een stadspoort. Nu mooi heropgebouwd. Meestal met een Altstadt erbij. Eentje waar nogal regelmatig een Bäckerei met bijhorend terras ligt. Waar de voorbijkomende fietsers een koffie met bijhorend groot stuk koek of taart consumeert. Dikwijls ook gezellig.

De route
Een misverstand effen rechtzetten. Sommige denken dat de Limes route steeds langs een rivier loopt. Niets is minder waar. De Rijn, Main, Tauber en Altmūhl spelen wel een belangrijke rol in de route. Doch de aangelegde route loopt niet altijd langs de oevers. Er zijn fietspaden voorzien. Spijtig geen fietsknooppuntennummering zoals bij ons. En bovendien niet zo goed berijdbaar.

Enkele cijfers
Afstand 87,6 km
Hoogtemeters 739 hm
Beweegtijd 5 u 38 min
Gemiddelde snelheid 16 km/u
Calorien 1719 kcal

PS
Voor morgen heb ik nog een verrassing!
Heb een BF op bezoek!
Wil je direct op de hoogte zijn, zodra het on-line staat, geef dan je e-mailadres op de mailinglijst.

Servus
Tot morgen.

1. Bram:
    25 mei 2023
    Heerlijk om je weer te volgen!
    Ik deed die route (deel 1) met het gezin in 2014, extra fijn om je verhalen te lezen!
  2. Leander:
    25 mei 2023
    Bram, het is wel door uw fijne verhalen, tijdens de trip naar Alpe d‘Huez, dat ik de smaak te pakken heb gekregen om dit te doen. Dank daarvoor.