Dag 7 : Mergentheim-Gunzenhausen

23 mei 2023 - Gunzenhausen, Duitsland

Grunen
Gisteravond kreeg ik bij aankomst veel respect. Daar kunnen de Duitse  Grunen een puntje aan zuigen, zeiden ze in hun taal. Ze waren het blijkbaar niet eens met die hele ideologie. Dàt is tenminste fietsen! Vanuit België. En zonder elektrische ondersteuning. Het moet gezegd: bijna alle fietsers die ik tegenkom rijdt elektrisch. Het is wel niet de jongere generatie ik tegenkom. Maar toch vind ik het fijn om ze een keer voorbij te steken. Mijn achterkant laten zien. Zeker aan kilometer 100, zoals vandaag.

Aken
Door het overslapen van Fritz, de chef van het Gasthaus kon ik later vertrekken. Fiets stond in zijn afgesloten garage. Van de nood een deugd gemaakt en al wat broodjes gekocht voor onderweg. Of dat de reden was dat in de voormiddag niet zo vlot ging weet ik niet. Misschien waren de hellingen steiler dan ik dacht/hoopte?
Daar kwam in de namiddag gelukkig verandering in. Toen ik eindelijk een terrasje had gevonden, zaten daar mensen van Aken, die hier een week kwamen fietsen. Gespoord naar Frankfurt en vandaar fietsen door Hessen, Baden Wurtenberg en Bayern.  Een heel relaxt koppel die in namiddag pas iets zochten om te overnachten. Straks vanuit Munchen treinspoors terug naar hun auto.

1200 jaar
Gunzenhausen is het ganse jaar door in feeststemming. Ontstaan in 823. Ligt in Beieren. In de vooravond was het rustig, in het zonnetje, op de terrassen. Zo’n die in de voormiddag moeilijk had om door het wolkendek te geraken.
Hier in dit stadje logeer in YMCA, Youth Hostel. Vernieuwd systeem. Aparte kamers. Geen dortoirs meer, zoals de Fransen dit noemen. Normale marktconforme prijzen.
Toch ben ik niet alleen. Er zijn hier een tachtigtal lagere schoolkinderen op bosklassen. Liggen gelukkig in een andere blok. Dus geen last,

Enkele cijfers
Afstand 105,1 km
Hoogtemeters 848 hm
Gereden 6 u 37 min
Gemiddelde snelheid 16 km/u
Caloriën 2487

Tot morgen!
Hopelijk met terug wat meer zon.