Dag 15: Melk - Wenen

31 mei 2023 - Wenen, Oostenrijk

Ritme
Met de beklimming, die ik gisteren niet moest doen omdat de boerin/bazin me een lift gaf, moest ik direct het volle pond geven. 10% stijgingspercentage, en dat zonder opwarming! Nu, met opwarming zou het niet veel verschil maken. Gevolg: het duurde wat langer om het juiste ritme te vinden.

Links of rechts
Vandaag had ik geen navigatie nodig. Meer dan 100 km langs de Donau. De groene borden van EuroVelo6 gewoon volgen. Het enige verwarrende was dat, als het kon, diezelfde EV6 langs de andere oever kon. Op aanraden van de Schot neem ik rechts.

Beiden
In Duitsland had ik al een wijnstrasse gehad. In Ober Oostenrijk een Romantische strasse. Wel in Traismauer reed ik door een Romantische Wijnstrasse. Tegelijk dus. Nu moet ge weten de ranken staan op de zuidkant, in volle zon. Dat heb ik geweten. Heb er wel wat zweet achtergelaten.

Grafiti
De Donau was tot in Wenen de leidraad. Eerst de aanlegplaatsen/eind plaatsen van de cruise schepen gepasseerd. Daarna kwamen de voorsteden. Met veel bruggen. De pilaren ervan zaten van onder tot boven onder de graffiti. Onder de bruggen hadden hippies hun slaapplek. Uiteindelijk geraakte ik op mijn bestemming. Na een inspannende dag.

Enkele cijfers
staan bij de foto’s.