Dag 10: Regensburg - Deggendorf

26 mei 2023 - Deggendorf, Duitsland

Grote(re) stad
Mijn verwachtingen om Regensburg te bezoeken lagen blijkbaar te hoog. Want ik vond het allesbehalve gezellig. Veel te druk. Te hectisch allemaal. Een ober die als wisselgeld enkel één eurocentjes teruggaf? Kwam het door vermoeidheid of door het feit dat ik de kleinschaligheid mis. Met de bijhorende gemoedelijkheid. Ik weet het niet. Pluspunt was wel dat ik de wasserijen kon uitzoeken om mijn was te doen. Fiets weer goed ruikend door de velden en langs de Donau!

Natuur
Nadat ik het hostel vroeg verliet om de stad, in alle rust, te verkennen werd mijn indruk bevestigd. Geen stad die op mijn wenslijst om te bezoeken zal komen.
Gelukkig kon ik na een goed halfuur doorfietsen weer naar kwakende kikkers en fluitende vogeltjes aan het fietsen. Klonk als muziek in de oren. En maakte me vrolijk.

Pauze
Na met het veerpont van oever gewisseld had, kwam ik aan in Straubing. Een fijne plek om te stoppen. En een koffietje te drinken. Samen met een lekkere appelflap. En bediend worden door een vrouw uitgedost in een prachtige Dirndl.

Niet geïnteresseerden in wetenschappers mogen dit overslaan.
Misschien  kwam mijn slechte indruk van Regensburg ook door het feit dat ik nergens niks vond van Johannes Kepler. Inwoner die er gestorven is in 1630. Je weet wel, de man die planetenbewegingen beschreef en in drie wetten heeft gegoten. Wetten die een 100-tal jaren door Newton werden bewezen. Kepler is ook de grondlegger van integraaalrekenen. Een struikelblok voor leerlingen.

Enkele cijfers
Afstand 109,6 km