Dag 12: Passau - Linz

28 mei 2023 - Linz, Oostenrijk

Lederhosen en Dirndl
Was al op de baan om 7. Vroege opstaanders zijn meestal opgewekt. Een goedendag kan er wel vanaf. Er liepen ook klassiek gekleedden  rond. Vrouwen met prachtige Dirndl. Mannen met lederen broeken, roodwitte hemden. Met erboven een mooi giletvest. Knap. Ze waren al onderweg naar een feest. Zo mooi waren ze uitgedost.

DRW
Eens de grens over bleek het pad veel beter in orde. Aparte rijstroken. Geen dorpels meer waar over gesprongen moet. Kortom een droom om te fietsen. Volgens mij komt dit omdat de toeristen hier een bron van inkomsten betekenen. De glazen bier zijn hier wel kleiner van formaat.
En de dieselprijs is hier een stuk lager dan in Duitsland en veel lager dan bij ons. Tot 20 cent de liter!

Ontmoetingen
Onderweg, net toen ik een aangemeerde cruiseboot passeerde hoorde ik roepen: Hier zie, een Belg! Bleek het een passagier te zijn van de boot. Die klaar stonden om met gehuurde fietsen te vertrekken. Had dezelfde fietstrui aan. Vandaar. Bleek in Ekeren te wonen. Was op een gemengde fiets- cruise vakantie. Met foto achteraf.
Wat later bij mijn koffie-break, kwam een koppel uit Eindhoven bij mij op het terras zitten. Bleken op de terugweg naar huis. Deden Eindhoven - Wenen - Eindhoven. Met tent. Waren al weg op 4 mei.

Zuiders
Mijn dagelijkse zoektocht naar eten was vanavond opvallend anders. Tot nu waren er voldoende eethuizen waar kon gegeten worden. Hier in het centrum van Linz was er bijna niets. Wel veel verschillende talen gehoord. Zeker in een park, waar blijkbaar iets was gebeurd. Gezien de aanwezigheid van 6 politieauto’s. Aan de mensen die daar rondliepen kon je zien dat ze niet hier geboren zijn. En in de bijna autoluwe straten waren enkel patserbakken die er reden. Enfin, niet mijn wereld. Té multicultureel.

Fiets
Door het vele stof dat ik en ook mijn fiets hebben moeten vreten, begint dat zijn tol te eisen. Vooral mijn fiets begint te piepen. Zodat ik morgen zeker een dokter/fietsenmaker ga opzoeken. Hopelijk komt het goed.

Enkele cijfers
Afstand 98,6 km