Dag 2: Stolberg - Keulen

18 mei 2023 - Keulen, Duitsland

Eifel
Ontbeten met 8 Hollandse fietsers. Die maakten van het verlengd weekend gebruik om een paar dagen in de Eifel - gebergten te fietsen. Omgeving Monschau o.a.. Eigenlijk had ik er niet bij stilgestaan dat er hier wel serieuze bergen lagen. Fout gedacht. Het was nog geen 10 uur ‘s morgens of ik had er al twee achter de kiezen. Gelukkig niet op nuchtere maag. Want het ontbijt was prima. Heb ook picknick mee gekregen. Altijd handig op een feestdag wanneer veel winkels dicht zijn.

Juweeltje
Tijdens mijn lunch in de berm van een Grune weg, kwam er een jonge kerel mij gezelschap houden. Was onderweg naar Stuttgart. Met de tent. Moest zondag terug zijn. Reed meer dan 150 km per dag. Aan zijn prachtige fiets te zien, met alles erop en eraan, een juweeltje, zal dat wel lukken. Ook aan zijn haast zal het niet liggen. Zijn jonge snelle benen is ook een pluspunt.

Pitstop
Net voor Keulen stond er een drankwagen, Pitstop genoemd. Het moment om iets te drinken. Edoch, aanvankelijk kreeg ik niets. Was privé, kreeg ik als antwoord. Maar omdat ik er blijkbaar dorstig uitzag kreeg ik toch een glas bier. Ze hadden niks anders. Tijdens een gesprek werd me duidelijk waarom. Het was een reactie tegen de Keulense wijnweek, in het centrum. Zij waren van de bierliga en wilden op deze manier protesteren. Vandaar.

Dom
Vooraleer mijn slaapplek te zoeken, ben ik naar het centrum gefietst. Geen simpele klus in zo’n grote stad. Daar was zoals al geschreven de ‘ Kölner Weinwoche‘. Zeg maar, zoiets als de bierfeesten in Munchen. Daarna naar de Dom. Daar was het zowaar nog drukker. Terwijl ik daar in alle rust op een bankje zat, spraken me toch wel wat mensen aan. Over mijn fiets. Die viel toch op. Zeker de schelp. En de Camino sticker.
Wat me opviel:
- er liepen veel toeristen op met koffer over straat
- veel buitenlanders, oa een Spanjaard uit Barcelona. Om te werken. 10 maanden en dan terug ging voor twee maanden. Zei ie. Een jonge gast nog.
- ook veel holebi’s. Van beide geslachten. Sommige met kinderen. Volgens mijn huisbaas, kunnen ze daar wel hand in hand lopen. In andere wijken blijkbaar niet.
- ook veel armoede. Mensen die in portalen hun plekje hadden. Velen ook die de vuilbakken uitplozen.

Huisbaas
Mijn host vandaag is een Hollander, een dertiger, afkomstig uit Middelburg, Zeeland. En hier al zeven jaar doctoreert in taal. Voornamelijk de Indonesische taal.

Cijfers
 Calorieën 1611 kcal

Tot morgen. Slaapwel.

1. Nele:
    19 mei 2023
    Mooi weer precies ook! Gelukkig...
  2. Leander:
    19 mei 2023
    Gelukkig maar. Vandaag constant temperaturen boven de 20°.
    Fijn rijden zo.
    Wel in de buurt van de steden Bonn, Remagen en Koblenz druk met fietsers.
    Veel Duitsers fietsen ook met dit verlengd WE.