Op stage

9 mei 2023 - Koksijde, België

De laatste voorbereidingen

Net zoals Remco E. op hoogtestage gaat vooraleer te beginnen aan een ronde of grote, belangrijke wedstrijd, heb ik, met enige overdrijving hetzelfde gedaan. Maar dan aan zee. Meer bepaald in Koksijde. Omdat de Limes-route trip vooral langs de Rijn en Donau loopt. Dus echt bergen denk ik niet tegen te komen.
Een ander gegeven is dat ik alleen ben, enkel vergezeld door mijn ‘Oumi’, mijn vrouw. Ik fiets namelijk zonder ploegmaats.

Diksmuide en Veurne

De eerste twee trainingsritten waren naar het binnenland toe. De polders in. De eerste rit van 90 km, was richting Diksmuide. De Ijzertoren bezoeken. Met onderweg enkele kerkhoven en loopgraven als getuigen van de Wereldoorlog.
Dag twee was een iets kortere rit richting Veurne. Hier kwam ik langs ‘De melkerij’. Een afspanning met die naam, waar enkele renners van Quickenborne-step, Soudal samen vertrekken op fietstochtjes tijdens het fietsseizoen. O.a. Frank Lampaert en Declercq met Van Marcke. Jammer genoeg heb ik ze gemist…

Dag drie
Ondanks de weermannen regen hadden voorspeld voor de ganse dag, heb ik er niets van gemerkt tijdens mijn trainingsrit vandaag. Het had er misschien iets te maken dat ik voor deel gefietst heb ik in Frankrijk.
Niet dat het echt vlot ging. Er was veel tegenwind. Onderweg moest ik denken aan het TV-programma, Met de wind mee, van Wouter Deboot. Die rijdt elke dag 100 km met de wind in de rug. En dat gedurende een maand lang. Zeg maar, de Arnout Houben op de fiets.
Alhoewel veel mensen heb ik niet ontmoet met dit, toch wel, slecht weer. En al zeker niet in ‘de Moeren’. Een open vlakte van toch wel kilometers lang. Tussen velden en gewassen. Met hier en daar, een grote, boerderij. De Moeren, goed bekend in het koersmilieu. Het is daar dat er dikwijls in waaiers wordt gereden.