Dag 3: Keulen - Koblenz

19 mei 2023 - Koblenz, Duitsland

Constantijn
Een Nederlandse post-doctoraat student, afkomstig van Middelburg Zeeland, die de Indonesische taal bestudeert verhuurde een kamer voor mij. Beiden liefhebbers van de fiets. Had een nieuwe Cube gekocht. Cube, Rosé en Canyon zijn Duitse merken. Die laatste in Koblenz gefabriceerd.
Zo fier en voorzichtig was hij erop dat hij boven op de kast stond. In Keulen zelf gebruikte hij die niet. Zou niet lang in zijn bezit zijn als ie dagelijks in de rekken van de Univ zou staan.
Zijn zelf gebakken roggebrood bij het ontbijt mocht er ook zijn.

Romantische straße
De tocht langs de Rijn was aangenaam. Veel mooie zichten. Elke meander was fotorijp. Het mooie weer zorgde ook voor een drukte. Gezellige drukte. Zeker in de buurt van de grote steden. Zoals Bonn.
Veel verliefde koppeltjes gezien. Meer dan op de echte Romantische Straße.

Ezels
Terwijl ik een appelflap, aangekocht nog in Keulen, aan het eten was vroeg me iemand om van hem een foto te maken. Hij en twee beelden ezels. Zo, zei ie: ‚schön drei ezels‘.
In een gesprek achteraf zei ie dat hij van zijn eerste jaar tot zijn tiende in Kortrijk had gewoond. Zijn ouders waren gevlucht uit Oost-Duitsland. Lang voor de muur gevallen was. Woonde nu in Remagen.

Pont d‘Avignon
In Remagen was er een brug die eruit zag als die in Frankrijk. De brug had een belangrijke rol in WO 2. De Duitsers probeerden ze zelf te vernietigen, zodat de Amerikanen er niet over konden. Wat mislukte. Ze  konden de Amerikanen niet tegenhouden. Dit alles enkele maanden voor het einde van de oorlog. Later is de brug toch nog ingestort. Maar dat was eerder te wijten zijn aan constructiefouten.

kilometerplaten
Langs de Rijn stonden op regelmatige afstanden grote platen met een cijfer erop. Bleek de afstand te zijn vanaf de plek waar de Rijn ontspringt. In Graubunden Zwitserland. De eerste die ik zag was 666 en de laatste, net voor Koblenz gaf 597 aan. Zoveel kilometer heb ik vandaag, stroomopwaarts, langs de Rijn gefietst. Gelukkig met verschillende achtergrond, maar ook regelmatig slechte fietspaden. Wellenschade s zond op de borden, waarmee ze bedoelden dat wortels het wegdek omhoog geduwd had. Vandaar de golven (wellen).

wat cijfers
calorien 1553 kcal

Tot morgen.

1. Smeets Jean - Pinxten Madeleine:
    19 mei 2023
    Hoi Leander,je bent goed bezig en mooi weer,geniet van de reis.Jean en ik Madeleine hebben ons reis naar Lourdes moeten onderbreken wegens regen regen niet te doen.Dan de trein genomen en 4 dagen in de gietende regen daar rond gehangen(lourdes).nu zijn we nog wat dagen hier aan het fietsen.